[natuurkunde] opamp in serie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

opamp in serie

hallo , ik moet van de deze schakeling de versterking a bepalen nu kom ik voor het eerste gedeelte op;

eo1; ( R1+R2)/R1 .e1

hiermee komt het tweede gedeelte op

eo= e2 - (R1+R2)/R1e1. R1/R2

de uitwerking van het boek komt voor het eerst gedeelte op ;

e01= I1 R2+ I R= (e01-e1)+(e01-e1) R1/R2 deze stap begrijp ik niet helemaal, kan iemand me deze uitleggen?

weet iemand verder misschien een goede site met rekenvoorbeelden? theorie kan ik wel vinden , maar oefeningen zijn een beetje schaars...
Bijlagen
SCAN0012.JPG
SCAN0012.JPG (66.25 KiB) 192 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: opamp in serie

Het boek gaat ervan uit dat de opamps ideaal zijn, dat betekent dus dat de stroom die door R1 gaat in het eerste gedeelte, ook helemaal door R2 gaat. En het betekent ook dat de spanning op de - klem dezelfde is als de spanning op de + klem.

Dus (aangezien er geen stroom verloren gaat in de opamp terminals) is e01= de spanning over weerstand R1 + de spanning over weerstand R2

De spanning over weerstand R2 is de stroom door R2 maal de weerstand R2 zelf:

dus:

stroom door R2 = (e01-e1)/R2 (want aan de linkerkant van R2 vind je ook e1 terug, dus op de - van de OpAmp)

dus:

de spanning over weerstand R2 = R2x stroom = R2(e01-e1)/R2 = e01-e1 (1)

diezelfde stroom gaat ook door R1 en veroorzaakt daar een spanningsval van R1xstroom = R1(e01-e1)/R2 (2)

tel nu (1) en (2) op en je bekomt: (e01-e1) + (e01-e1)R1/R2, en dat is e01

Hoop dat dit helpt
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: opamp in serie

PS: ik twijfel wel een beetje aan jouw resultaat voor e0

Ga ervan uit dat alle stroom die naar de -klem van de 2e opamp vloeit, ook door de weerstand over de opamp vloeit.

Je krijgt dan (e01-e2)/R2 = (e2-e0)/R1.

Als je dit uitwerkt krijg je e0=(e2-e1)(1+(R1/R2)) volgens mij.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 211

Re: opamp in serie

Mbt e01; dit is de spanning uitgang t/ m de aarde, R1+R2ook, moet ik het zo zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: opamp in serie

e01 mag je beschouwen als tov aarde idd. Wat je bedoelt met "R1+R2 ook" snap ik niet zo goed. R1 en R2 zijn weerstanden dus 'tov aarde' is hier een zinloze uitdrukking zou ik zeggen. Je kan uiteraard wel de spanning bekijken _over_ een weerstand, en door het verschil te delen door de weerstand krijg je dan de stroom door de weerstand.

OpAmp schakelingen kunnen moeilijk te bevatten zijn soms. Een paar hulpregeltjes kunnen hier helpen:

- een OpAmp probeert er altijd voor te zorgen dat de spanning aan zijn - klem en + klem gelijk zijn

- de ingangsimpedantie van de - en de + klem zijn oneindig hoog, dus deze nemen geen stroom op

- er zit een oneindig grote weerstand tussen - klem en + klem, zodanig dat hun spanning gelijk kan worden zonder dat er stroom vloeit
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 7.068

Re: opamp in serie

- een OpAmp probeert er altijd voor te zorgen dat de spanning aan zijn - klem en + klem gelijk zijn
Als er sprake is van negatieve terugkoppeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: opamp in serie

EvilBro schreef: di 05 mar 2013, 16:29
Als er sprake is van negatieve terugkoppeling.


Inderdaad EvilBro. Bedankt voor die precisering!
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 211

Re: opamp in serie

Ok dank, weten jullie misschien nog interressante websites met wat rekenvoorbeelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: opamp in serie

Spijt me, niet zo direct.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer