[biologie] Optimum pH van katalase

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Optimum pH van katalase

Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik voor biologie als PO de optimum pH van het enzym katalase geprobeerd te bepalen. Ik heb met behulp van HCl, NaOH en gedestilleerd water oplossingen gemaakt met pH 1 t/m 13. Vervolgens heb ik hierin een aardappelstaafje van 5,0 mm gedaan en een druppel afwasmiddel. Daarna heb ik de ontstane schuimlaag gemeten. Vervolgens heb ik in alle buizen 1 ml van een 30% H2O2-oplossing gedaan. Na 10 minuten heb ik de schuimlaag weer gemeten. Nu ben ik de resultaten aan het verwerken, maar ik loop tegen een probleem aan. Ik wil namelijk in Excel een optimumkromme van de pH maken waarin de hoogte van de door katalase ontstane schuimlaag uitgezet is tegen de pH. Nu heb ik dit gedaan met behulp van een spreidingsdiagram en een polynoom als trendlijn, ik vroeg me af of dit correct is.

Afbeelding

Berichten: 13

Re: Optimum pH van katalase

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat Excel geen goede curve kan tekenen. Je moet daarom zelf met de optie invoegen en dan curve een goede curve tekenen.

Berichten: 13

Re: Optimum pH van katalase

Via deze methode kwam deze grafiek eruit Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Optimum pH van katalase

Om eerlijk te zijn snap ik je methode om zelf een best passende curve te tekenen niet goed. In Excel kan je inderdaad een polynoom van de 2de orde toevoegen om een parabolische trendlijn te fitten. Via het menu "trendlijn opmaken" kan je vervolgens de vergelijking en de R2-waarde opvragen. Deze waarde zal je iets vertellen over de kwaliteit van je kromme. In het ideale geval, wanneer alle punten een perfect parabolisch verband beschrijven, zal die R2 gelijk zijn aan 1. Hoe verder jouw waarde afwijkt hoe minder hoe minder de kromme geschikt is voor de metingen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer