[natuurkunde] Dopplereffect

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Dopplereffect

Ik heb een vraag over een opdracht in mijn natuurkunde practicum.

De situatie is: Bij naderen klinkt een trein als 1100 Hz. Als de trein wegrijdt klinkt er een toon van 900 Hz.

De vraag: Bereken de snelheid en frequentie van de trein.

Nu weet ik de formule die ik moet gebruiken: Fw = Fb (v/v-vb). De snelheid kan ik makkelijk berekenen maar dan moet ik eerst de frequentie weten. Het is zeker niet zo makkelijk dat die gewoon 1000 Hz is?

De eerste opdracht was overigens:

Een ambulance produceert een toon van 800 Hz. Als de ambulance je nadert klinkt de toon echter als 880 Hz. Bereken de snelheid van de ambulance bij een temperatuur van 20.C.

Mijn antwoord daar was 31.2 m/s ofwel 112 km/h.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Dopplereffect

Kan je geen 2 vergelijkingen opstellen? 1 voor als de trein naar je toekomt, en 1 voor als de trein van je wegrijdt. En in deze 2 vergelijkingen heb je dan 2 onbekenden: de frequentie en de snelheid.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 7.068

Re: Dopplereffect

Nu weet ik de formule die ik moet gebruiken: Fw = Fb (v/v-vb). De snelheid kan ik makkelijk berekenen maar dan moet ik eerst de frequentie weten. Het is zeker niet zo makkelijk dat die gewoon 1000 Hz is?
Dit laatste kun je zelf controleren. Veronderstel dat de frequentie 1000 Hz is en bepaal in beide situaties de snelheid van de trein. De twee gevonden snelheden zouden dan tegengesteld moeten zijn (de trein komt immers met dezelfde snelheid op je af als dat ie van je af beweegt).

Wat trouwens wel grappig is aan deze situatie (vind ik) is dat je, als je de geluidssnelheid niet weet, wel de frequentie kan bepalen, maar niet de snelheid van de trein.

Berichten: 10

Re: Dopplereffect

Aan die twee vergelijkingen had ik ook gedacht maar daar kwam ik sowieso al niet uit. Niet mijn sterkste punt.

Dan heb je dus

1100=Fb (343/343-vb)

en 900=Fb (343/343-vb)

1100/343 x (343 - vb) = 900/343 x (343 - vb)

Op mijn grafische rekenmachine kwam er bij optie intersect dan uit x(vb)=11.83 en y(fb)=1062. Dit kan misschien maar ik mag het niet op deze manier oplossen. Alleen bij het algebraïsche oplossen kom ik weer terug bij 343. Dus ergens doe ik wat fout.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dopplereffect

Romppd schreef: do 07 mar 2013, 19:40
1100=Fb (343/343-vb)

en 900=Fb (343/343-vb)
hier zit die (eerste)fout. Je gebruikt in beide gevallen (de bron nadert resp de bron verwijdert zich) de formule voor een naderende bron.

nog slimmer: gebruik in beide gevallen dezelfde (eerste) formule, maar realiseer je dat snelheid een vectoriële grootheid is, m.a.w., de richting is van belang. Bij verwijdering hebben de voortplantingssnelheid en de rijsnelheid een tegengestelde richting.

Dus:

1100=Fb (343/343-|vb|)

en 900=Fb (343/343-(-|vb|))

oftewel

1100=Fb (343/343-|vb|)

en 900=Fb (343/343+|vb|)

de rest is wiskunde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Dopplereffect

Bedankt! Ik was ook net zelf achter de fout gekomen.

Reageer