Experimenteel design

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Experimenteel design

Voor mijn thesis test ik onder meer de invloed van bodemhistoriek en bodembiotiek op performantie-parameters (bv. groei) bij Grote brandnetel.

Om de invloed van bodemhistoriek te testen werden 10 bodemstalen genomen in zowel jonge als oude bosfragmenten. Bij elk van deze 20 bodemstalen werd de helft van de bodem gesteriliseerd om ondergrondse biotische effecten te testen (invloed aan- en afwezigheid van bodemorganismen). Voor elke combinatie bodemstaal*bodemhistoriek*bodembiotiek werden er drie potten (replica's) gevuld met bodem. In elke pot werd vervolgens een kiemplant van Grote brandnetel geplaatst. De gekleurde figuur geeft een schematisch overzicht van het experimenteel design.

Vraag 1

Ik heb problemen met het vinden van de juiste terminologie om dit design te omschrijven. Dit is wat ik heb:

1. Het gaat hier om een mixed model met 2 fixed factors (bodemhistoriek en bodembiotiek) en 2 random factors (bodemstalen + replica's) waarbij de replica's genest zitten binnen een bodemstaal (block).

2. Het design kan het best omschreven worden als een two-factor split-plot design met bodemhistoriek als whole plot factor met 10 plots per level en bodembiotiek als sub-plot factor met 3 replica's per subplot.



Vraag 2

Indien het effect van bodemstaal op bodembiotiek niet significant is, mag het design dan opgevat worden als een 2x2 factorieel design met gebalanceerde blocks en 3 replica's per block (zoals weergegeven in onderstaande figuur)? Of moet dit effect niet getest worden vooraleer dit te mogen doen?

AfbeeldingGroeten!

:-)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Experimenteel design

Om antwoord te geven op je vraag 1: het is een hele tijd geleden dat ik al die verschillende designs heb moeten leren, dus of 2 klopt, kan ik je niet vertellen. Wat ik wel weet is dat je beschrijving in 1 geen omschrijving is van een studie design; het is een omschrijving van een analyse model. Dus dat is in ieder geval niet de goede manier om je design te beschrijven.

Reageer