[natuurkunde] Coach Modelleren.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Coach Modelleren.

Beste Wetenschappers!

Ik ben op het moment bezig met een project met het programma coach, maar ik en de persoon met wie ik dit doen zitten nu vast.

Het moet een model van een meteoriet die inslaat op de aarde weergeven, met als doel de kinetische en wrijvingsenergie af te lezen.

Er zijn meerde fouten/dingen niet af, zoals de kracht opsplitsen in een y/x vectoren.

maar het moeilijkste probleem op het moment is dat voor fwr ik v nodig heb, waar ik a nodig heb en voor a gebruik ik fwr.

Nu is mijn vraag, hoe zou ik dit kunnen veranderen? ik heb het geprobeerd met de laatste 2 als eindals regels.

m = m - dm

dm = 0,000000001 * Q

Q = fwr * s

t = t + dt

Ekin = 0,5 * m * v^2

v = 0,5 * a * t ^2 + 15000

h = 100000 - dy

fzw = 9,81 * m

fwr = 0,5 * cw * rhol * B * v^2

rhol = 1,293 - 0,00001 * h

fres = fzw - fwr

a = fres / m

s = v * t

dy = 0,42261826/s

qtot = >>>integraal<<<

Etot= Ekin + Qtot

Als h<0 dan h=0 EindAls

als h<0,1 dan Ekin=Ekin EindAls

als h<0 dan a=0 EindAls

als h<0 dan v=0 EindAls

als t=0 dan v=15000 EindAls

als t=0 dan a=9,81 EindAls

t = 0's

dt = 1's

v = 15000'm/s

m = 8500000' kg

B = 100,53'm^2

cw = 2,1'cwaarde

smax = 236620,1583

Mijn tweede vraag is, dat ik voor qtot, de integraal van fwr nodig heb(qtot= inte(fwr)xs), maar dit kan ik denk ik zelf ook.

Mvg- Jelle Bonthuis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coach Modelleren.

de hele idee van modelleren is toch juist om integralen te vermijden?

maar het moeilijkste probleem op het moment is dat voor fwr ik v nodig heb, waar ik a nodig heb en voor a gebruik ik fwr.
omdat je iteratief (in kleine (tijd)stapjes) rekent is dit prima oplosbaar, en tevens de kracht van een model.
  • je neemt een beginsnelheid voor tijdstap 1
  • berekent aan de hand daarvan een wrijvingskracht (alsof die kracht niet veranderde)
  • dat geeft een versnelling
  • en met de tijdsduur van je stapgrootte bereken je de eindsnelheid voor stap 1
  • eindsnelheid van tijdstap 1 wordt beginsnelheid voor tijdstap 2
  • usw.
Je benadert weliswaar, maar uitgaande van voldoende kleine tijdstapjes valt het verschil met een analytische oplossing ruim buiten de significatie van je gegevens, so who cares?

Kleine optimalisaties zijn nog mogelijk door bijvoorbeeld niet de beginsnelheid als uitgangspunt te nemen voor de berekening van de wrijvingskracht, op basis van gegevens uit de voorgaande stap een gemiddelde snelheid in de komende stap te schatten. Vergelijkbare winst is te halen door je tijdstappen korter te maken. In échte modellen wordt zoiets een afweging tussen nauwkeurigheidswinst en rekentijdverlies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Coach Modelleren.

Okay bedankt, dus moet ik er dan niks meer aan veranderen.

En over de integralen, hoe zou ik anders die stap moeten doen, ik dacht dat bij modelleren het gewoon ging dat je een model maakte, en dat moest gewoon maar werken, hierbij horen toch ook integralen?

mvg- Jelle bonthuis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coach Modelleren.

Dagl1 schreef: za 09 mar 2013, 00:05
.........en dat moest gewoon maar werken, hierbij horen toch ook integralen?
Een integraal komt er op neer dat je met oneindig kleine (tijd)stapjes rekent. (niet voor niets heet dat soort wiskunde ook wel infinitesimaalrekening). Niet voor alles zijn integralen op te stellen én (analytisch) op te lossen, dan móet je wel naar het model. Je leert modelleren o.a. om zonder integralen tóch een acceptabele weergave van de werkelijkheid te verkrijgen.

"A difference that makes no difference is no difference".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Coach Modelleren.

Dan is toch mijn grote vraag: Hoe zou ik dit dan kunnen weergeven als ik de Qtot zou willen berekenen, gezien die nodig is voor de totale energie opwekking(mijn onderzoeksvraag).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coach Modelleren.

in elke stap F·s laten berekenen, en laten optellen bij het totaal van voorgaande stappen tot een nieuw totaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Coach Modelleren.

Heel erg bedankt!

Ik ga mij dan nu eens buigen over de verschillende vectoren en als ik nog later hulp nodig heb kan het wel eens zo zijn dat ik nog een keertje tevoorschijn kom!

mvg- Jelle Bonthuis

Reageer