[scheikunde] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 163

redoxreacties

hallo, ik heb een vraag over het opstellen van redoxreacties.

ik moet een reactie opstellen van een oplossing ijzer (3)chloride waarbij een stukje koper wordt gedaan.

ik vind het nu erg lastig om te zoeken welke cu (s) ik moet nemen en welke H2O . bij CU(s) staan er twee die hetzelfde zijn, alleen de geconjugeerde oxidator is anders. hoe moet je weten welke je moet nemen? ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Berichten: 163

Re: redoxreacties

het gaat hier om, welke halfreactie ik moet kiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreacties

En wij weten natuurlijk meteen uit ons hoofd om welke halfreacties het gaat?

Berichten: 163

Re: redoxreacties

je hebt :

Cu+ + e- --> Cu(s)

en

Cu 2+ + 2e- --> Cu(s)

en h2O staat heel vaak in de lijst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: redoxreacties

Bij een redoxreactie reageert altijd de sterkste oxidator met de sterkste reductor.

Bij welke halfreactie van Cu is Cu de sterkste reductor?

En is Cu een sterkere of zwakkere reductor dan H2O ?

Berichten: 163

Re: redoxreacties

bij de tweede is Cu de sterktse reductor. dus je moet gewoon degene gebruiken die het sterkst is?

Cu is sterker.

maar als bij een andere reactie H20 een sterke reductor is hoe weet je dan welke halfreactie je moet gebruiken, moet je dan kijken naar de andere stoffen in de halfreactie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: redoxreacties

bij de tweede is Cu de sterktse reductor. Cu is sterker.
Ja bij de vorming van Cu2+ uit Cu is Cu de sterkste reductor en moet je die halfreactie nemen. En ja, Cu is een sterkere reductor dan H2O.
maar als bij een andere reactie H20 een sterke reductor is hoe weet je dan welke halfreactie je moet gebruiken, moet je dan kijken naar de andere stoffen in de halfreactie?
Wil je misschien een voorbeeld geven? Dit om zeker te weten waar je op doelt.

Heb je overigens een binastabellenboek?

Berichten: 163

Re: redoxreacties

ik heb geen voorbeeld, maar ik zal proberen iets te verzinnen!

als je bijvoorbeeld een sot fhebt met fluor en water, fluor is de zwakste reductor. dan moet je dus H2O gebruiken voor de totaalvergelijking en je moet dus de halfreactie van water hebben. water staat echter erg vaak in de lijst met halfreacties, dus welke moet je dan kiezen? ik hoop dat het een beetje duidelijk is. ja ik heb een binas!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: redoxreacties

Voor water als reductor kan ik maar twee halfreacties vinden waar alleen water in voorkomt. Ze staan naast de halfreactie van fluor hieronder.

F2 + 2e- Afbeelding 2 F- (+2,87 V)

H2O2 + 2 H++ 2e- Afbeelding 2 H2O (+1,77V)

O2 + 4 H+ + 4 e-Afbeelding 2 H2O (+1,23 V)

In Binas staat de sterkster oxidator links boven, dat is dus fluor.

De sterkste reductor staat rechts onder, dat is Li.

Om te laten verlopen moet de oxidator boven de reductor staan in de tabel.

Fluor staat boven water maar omdat de sterkst reductor reageert ontstaat er (voornamelijk) O2+ 4 H+.

Maar als er H2O2 + 2 H+ zou ontstaan, dan zal dit op zijn beurt weer verder reageren met water tot O2 + 4 H+ .

H2O2 staat immers ook weer boven water. De reactie verloopt dan in twee stappen.

Het beste is dus altijd meteen de sterkste oxidator en de sterkste reductor te kiezen.

Berichten: 163

Re: redoxreacties

oké, heel erg bedankt! ik ga straks even kijken of ik er nu uit kom!!

Berichten: 163

Re: redoxreacties

ik heb nog één vraag:

de opdracht is: stel de vergelijkingen op van de redoxreacties. je dompelt een staafje kobalt in een oplossing van tin(||)nitraat.

ik heb toen eerst alle deeltjes die aanwezig zijn bekeken. Co (s) Sn(NO3)2 en H2O. ik heb toen in de binas gezocht naar de sterkste reductor en oxidator. als sterkste reductor had ik Sn. op +0,15 en als oxidator NO3- +H2O bij +0,01. bij de antwoorden staat echter dat Sn op -0,14 en de Co(s) op -0,28 de sterkste zijn.

waarom is mijn antwoord fout? ik hoop dat het zo begrijpelijk is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: redoxreacties

Je hebt Co en Sn2+ .

Welk van deze twee deeltjes kan alleen een reductor zijn?

Welk deeltje moet dan de oxidator zijn?

NO3- is alleen oxidator in combinatie met H+. De door jou genoemde potentiaal van 0,01 kan ik niet vinden in mijn tabel van de derde druk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: redoxreacties

Margriet schreef: zo 10 mar 2013, 12:39
NO3- is alleen oxidator in combinatie met H+. De door jou genoemde potentiaal van 0,01 kan ik niet vinden in mijn tabel van de derde druk.
Zoek eens de halfreactie NO3- +H2O(l)+2e-NO2- +2OH-op de rechterpagina van tabel 48 op. Daarachtrer staat de potentiaal van +0,01.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 163

Re: redoxreacties

wat Mathfreak zegt, klopt inderdaad. ik heb de vijfde druk binas en daar staat dit in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: redoxreacties

@mathfreak. Bedankt voor je reactie.

Ik heb nooit anders geweten en gemerkt dan dat het nitraat-ion alleen oxidator is in zuur milieu. Salpeterzuur is een krachtige oxidator maar het nitraation niet. Althans niet in een waterige oplossing bij kamertemperatuur.

Ik zou daarom verwachten dat de volgende reactie optreedt:

Sn2+ + Co → Sn + Co2+

Maar mocht ik het toch mis hebben, dan zou inderdaad NO3- de sterkste oxidator zijn en deze reageren. Dat deze halfreactie dan in de oudere druk van Binas ontbreekt is verder niet relevant.

Reageer