Onmogelijke elektrochemische cel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Onmogelijke elektrochemische cel

Ik moest voor scheikunde een proefje uitvoeren met een elektrochemische cel. Dit deden we met behulp van een membraan. We deden dit eerst tussen zink en koper, toen tussen koper en lood, koper en aluminium, koper en koper en toen met koper en magnesium. Koper en koper zou theoretische gezien geen bronspanning op moeten leveren maar deed dit toch. Hoe kan dit? De halfcellen waren koper in koperionen en koper in natriumchloride-oplossing met waarschijnlijk ionen van zink,lood en aluminium. Kan iemand dit alsjeblieft uitleggen? Zelf dacht ik dat het een soort evenwichtsreactie van maar ik weet dit niet zeker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Onmogelijke elektrochemische cel

Denk aan de Wet van Nernst.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Onmogelijke elektrochemische cel

De wet van nernst heb ik wel langs zien komen, maar deze begreep ik niet en heb ik nog niet onderwezen gekregen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Onmogelijke elektrochemische cel

Het draait niet om Eo maar om E, de voor concentraties gecorrigeerde Eo en dat is wat de Wet van Nernst doet.

Jouw twee halfcellen hebben een verschillende koperconcentratie en dus een verschillende E, ofschoon ze allebei een koperelektrode hebben.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Onmogelijke elektrochemische cel

Dus omdat in de ene halfcel wel koperionen zitten en in de ander niet ontstaat er een evenwichtsreactie tussen de halfcellen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Onmogelijke elektrochemische cel

Twee koperelektroden in een oplossing van Cu2+. Zelfde concentratie.

Bij beide halfcellen heeft zich het volgende evenwicht ingesteld:

Cu Afbeelding Cu2+ + 2 e-

Er is geen potentiaalverschil tussen de elektroden.

Stel je voor dat je Cu2+ toevoegt aan één halfcel.

Naar welke kant verschuift het evenwicht dan bij die ene halfcel.

En hoe verandert de potentiaal van de elektrode van die halfcel?

Reageer