zo groot mogelijke opp driehoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

zo groot mogelijke opp driehoek

Ik ben al een tijdje bezig met het volgende. Ik heb het idee dat ik ergens te ingewikkeld bezig ben. Ik laat jullie even blanco beginnen.

Vraag:

Er is een rechthoekige driehoek met x en y als rechthoekszijden. Oppervlakte van deze driehoek moet zo groot mogelijk zijn. Er moet alleen rekening gehouden worden met het volgende: x+y+langste zijde = max 50

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

Kun je de langste zijde in termen van x en y uitdrukken?

Berichten: 8

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

ja (dat heb ik ook gedaan)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

dimitri84 schreef: za 09 mar 2013, 15:38
Ik laat jullie even blanco beginnen.

dimitri84 schreef: za 09 mar 2013, 15:43
ja (dat heb ik ook gedaan)

Opmerking moderator

Allemaal heel vriendelijk van jou ;) , maar dat is niet hoe we hier werken. Toon jij dus maar eens wat je dan hebt geprobeerd en waar je vastloopt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

Drieske schreef: za 09 mar 2013, 16:08

Opmerking moderator

Allemaal heel vriendelijk van jou ;) , maar dat is niet hoe we hier werken. Toon jij dus maar eens wat je dan hebt geprobeerd en waar je vastloopt.
haha ok dan maar.

Ik heb het volgende gedaan:

1)de langste zijde uitgedrukt in termen van x en y --> levert op x+y+langste zijde = 50

2)opp rechthoekige driehoek = 0.5xy ----> dus 0.5xy moet max zijn.

- Dit allemaal ingevuld Ti Nspire Cas ( op de iPad, zie afbeelding) en de iPad het laten oplossen d.m.v. stelsels vergelijkingen waarbij ik zelf steeds een max oppervlakte heb ingevuld, zo ben ik gekomen tot een maximale oppervlakte van 107,233047 waarbij x=16,6444 en y=16,6449 ( x en y zullen bij een exacte oplossing dezelfde waarde hebben, vermoed ik ).

Afbeelding

Alleen vind ik dit amateuristisch, dit kan vast wiskundiger....

Ik heb verder geprobeerd om de formule bij 1 te substitueren bij formule 2. Dat levert een parabool op, waarvan je de top moet berekenen, alleen dan kom ik op hele andere antwoorden uit.

Edit: Na substitutie van formule 1 in 2 heb ik het laten plotten en Max laten berekenen. Dit geeft dezelfde waarde. De enige vraag die overblijft is: hoe bereken je algebraisch de max van deze formule?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

Je gebruikt je gegevens om y in functie van x te schrijven.

Met :
\(x^2+y^2=L^2\)
en
\(x+y+L=50\)
moet dat lukken.

Dan vul je y in in de formule van de oppervlakte, zodat daar alleen x in voorkomt.

Die formule leid je dan af naar x, en je stelt deze afgeleide gelijk aan 0.

De x die daaruit komt is de x die maximale oppervlakte zal geven, en daaruit kan je ook y berekenen.

Hoop dat dit helpt.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 8

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

dannypje schreef: za 09 mar 2013, 17:15
Dan vul je y in in de formule van de oppervlakte, zodat daar alleen x in voorkomt.

Die formule leid je dan af naar x, en je stelt deze afgeleide gelijk aan 0.
Ik krijg die L niet weg.

Na substitutie en afleiden naar x krijg ik:

-x+25 - 0,5L=0

En dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: zo groot mogelijke opp driehoek

L= 50 -x-y

vul dat in in
\(x^2+y^2=L^2\)
PS: heb je al s geprobeerd met jouw grafische uitkomst voor x en y, om L te bereken, en dan te kijken of de som van x, y en L 50 is ;) ? Oeps ik zie het al, je oppervlakte is juist, maar je maakte wsch een typfoutje bij het neerschrijven van de waarde voor x en y : 16,64 ? Denk eerder 14,64, niet ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer