[wiskunde] Niet-homogeen stelsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Niet-homogeen stelsel

"Beschouw het niet-homogeen stelsel

AX =
\( \begin{pmatrix} 4 \\ 8 \\ 12 \\ 12 \end{pmatrix} \)
in onbekenden (X ∈ R3 x 1). Bespreek de oplosbaarheid van dit stelsel: heeft het stelsel geen, één of oneindig veel oplossingen ? Het is niet toegestaan hiervoor het stelsel op te lossen! Deze vraag moet beantwoord worden door uitsluitend resultaten i.v.m. vectorruimten te gebruiken."[/i]

Ik dacht dit als volgt te beargumenteren:

We weten dat rang (A) ≤ 3 en dat rang (A | B) ≤ 4.

1) Als rang (A) < rang (A | B) dan heeft het stelsel geen oplossing.

2) Als rang (A) = rang (A | B) dan heeft het stelsel oneindig veel oplossingen. Want aangezien de rang (A) ≤ 3, heb ik sowieso 1 rij met enkel nullen. Hierdoor zal de det (A) = 0. Waaruit volgt dat deze niet inverteerbaar is en dus geen unieke oplossing zal hebben.

Klopt dit of mis ik nog iets ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Berichten: 7.068

Re: Niet-homogeen stelsel

2) Als rang (A) = rang (A | B) dan heeft het stelsel oneindig veel oplossingen.
Deze uitspraak moet onafhankelijk zijn van welke A je dan ook kiest (als maar geldt dat de rang van de samengestelde matrix gelijk is aan de rang van A). Stel A = [1 0 0; 0 1 0; 0 0 1; 0 0 1]. De rang van A is 3. De rang van [A|b] is 3. Er is echter maar 1 oplossing. Je uitspraak lijkt mij dus onjuist.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Niet-homogeen stelsel

Klopt.

Mijn uitspraak is inderdaad niet juist.

Wanneer rang(A) = rang(A|B) kunnen we 1 of oneindig veel oplossingen hebben. Wanneer rang(A) = rang(A|B) = 3 hebben we 1 oplossing. Wanner rang(A) = rang(A|B) ≤ 2 hebben we oneindig veel oplossingen.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer