[scheikunde] Zuiverheid calciumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Zuiverheid calciumchloride



Ik moet voor een PO de zuiverheid van calciumchloride bepalen. Ik heb geen idee hoe dit moet dit zijn mijn gegevens:

Bij deze proef gaan we de concentratie chloride-ionen van een calciumchlorideoplossing bepalen door middel van een neerslagreactie. Op deze manier kunnen we bepalen hoe zuiver het calciumchloride is. Chloride-ionen geven een neerslag met zilverionen. We voegen daarom een calciumchlorideoplossing bij een overmaat zilvernitraatoplossing. De zilverionen die niet hebben gereageerd met chloride-ionen, laten we vervolgens reageren met een kaliumthiocyanaatoplossing. Er ontstaat een neerslag van zilverthiocyanaat. Wanneer alle zilverionen gereageerd hebben met thiocyanaationen, zullen de thiocyanaationen gaan reageren met ijzer(III)ionen. Als de thiocyanaationen binden aan de ijzer(III)ionen, vindt een kleurverandering plaats.

Weeg 0,70 gram vast calciumchloride af. Doe dit in een 100 ml maatkolf en vul tot 100 ml aan met demiwater. Giet de helft van de oplossing in een 100 ml bekerglas. Pipetteer 5 ml van deze oplossing in een grote erlenmeyer. Pipetteer hierna 10 ml 0,10 M zilvernitraatoplossing in de erlenmeyer. Voeg vervolgens met een maatcilinder 10 ml 0,10 M ijzer(III)nitraatoplossing toe.

Vul een plastic spuit met 10 ml kaliumthiocyanaatoplossing en weeg deze. Druppel dit net zo lang in de erlenmeyer tot een kleuromslag plaatsvindt. Weeg de spuit opnieuw.

Ik heb berekend dat er 0,32 mmol calciumchloride aanwezig is in 5mL. En 12,6 mmol zilverionen met 12,6 mmol chlorideionen hebben gereageerd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zuiverheid calciumchloride

Zie http://forum.scholie....php?p=33062861
Je weet niet dan alleen de hoeveelheid chlorideionen dat heeft gereageerd, maar ook de totale hoeveelheid van de aanwezige chlorideionen.

Dit komt omdat je een overmaat aan zilvernitraat toevoegd. Je kan hiermee dus berekenen hoeveel CaCl2 je had. Bereken hier de massa van en vergelijk dit met die 0.70g
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Zuiverheid calciumchloride

Maar dan is het totaal aantal chlorideionen 0,64 en dit is minder dan het aantal dat heeft gereageerd met de zilverionen. Is dat mogelijk?

Reageer