Vollasturen verwarmingsinstallatie versus graaddagen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Vollasturen verwarmingsinstallatie versus graaddagen

Voor het huidige Nederlandse klimaat is vastgesteld dat met een installatie die 100% van de warmtelast dekt, per jaar 1650 vollasturen gedraaid worden. Dit is vastgesteld aan de hand van het aantal graaddagen in Nederland per jaar.

Uit klimaatscenario's van het KNMI blijkt dat het aantal graaddagen gaan dalen als gevolg van temperatuurstijging. Mijn vraag is of dit zomaar rechtlijnig geprojecteerd kan worden op het aantal vollasturen van een installatie en zo dus het gereduceerde jaarverbruik te bepalen.

De norm waarmee dit bepaald zou worden heb ik namelijk nergens kunnen vinden. De bovenstaande bewering heb ik overigens van warmtepomp-info.nl

Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vollasturen verwarmingsinstallatie versus graaddagen

Aantal graaddagen wordt op een bepaalde binnentemperatuur gebaseerd, en zijn daardoor anders bij een binnentemperatuur van 18, of 17, of 16 oC, et cetera.

Het aantal graaddagen, bepaald met de voor jouw van toepassing zijnde binnentemperatuur, is inderdaad lineair met het energieverbruik.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Vollasturen verwarmingsinstallatie versus graaddagen

bedankt voor je reactie, ik ben hier mee aan de slag gegaan. overigens ga ik uit van een binnentemperatuur van 180c

Reageer