[wiskunde] [econometrie] geschikte Data voor VAR model

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[econometrie] geschikte Data voor VAR model

Voor het vak Dynamic Econometrics moeten we een paper schrijven waarin we het verband tussen twee tijd series vinden en verklaren. Deze data moeten we zelf op internet vinden en vervolgens beschrijven.

De moeilijkheden zijn dat je de data zelf moet zoeken en dat de serie veel data moet bevatten (maandelijkse data moet minimaal 15 jaar lang zijn). Verder moet het verband interessant zijn (dus niet het GDP koppelen aantal bladzijdes van mijn studie boeken). Tot slot moet de data goed te beschrijven zijn met een VAR model maar is het wel mooi als er enkele stappen nodig zijn om mijn kennis te tonen.

Tot nu toe heb ik veel gekeken bij het CBS en heb ik de volgende ideeën:

- GDP met de totale schuld van de Nederlandse overheid

- inflatie / brandstofprijs

- inflatie / GDP

Echter hebben veel studiegenoten hetzelfde onderwerp of een onderwerp dat hier erg op lijkt. Ik wil jullie vragen of jullie nog interessante data weten en ook een bron weten waar deze data staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [econometrie] geschikte Data voor VAR model

Opmerking moderator

Kan iemand hier een handje toesteken?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [econometrie] geschikte Data voor VAR model

Ik heb indertijd zelf ook iets gelijkaardigs moeten doen. Op internet vind je heel veel websites met heel veel data ;) . Ik heb indertijd data gebruikt van deze website. Daar vind je normaal wel iets denk ik. Indien niet laat je het maar weten.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer