[natuurkunde] Frequentie en volume

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Frequentie en volume

Ik en een klasgenoot moeten voor natuurkunde een eigen onderzoek doen, wij hebben gekozen om iets met geluid te doen namelijk, we namen een wijnfles en deden daar steeds een bekend aantal ml bij, wij bliezen in de fles zodat er een toon ontstaat en namen dit op met een microfoon, via Coach zagen we de grafiek met de geluidsgolven en hieruit kan je dus de frequentie bepalen, nadat we bjina de hele wijnfles steeds met 10 ml gevuld hadden en uit elke grafiek de frequentie gehaald en dit naast het aantal ml in een grafiek gezet. Nu is onze vraag wat voor verband zit hier tussen we kunnen er echt niks uit opmaken?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen als je nog meer info nodig hebben moetne jullie het zeggen

Alvast bedankt

Lennard en Elbert

PS bij de bijlage zit onze grafieken en de werkwijze
Bijlagen
Grafieken.JPG
Grafieken.JPG (37.53 KiB) 158 keer bekeken
werkwijze.JPG
werkwijze.JPG (23.89 KiB) 155 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Frequentie en volume

De toonhoogte heeft volgens mij niks te maken met het watervolume, maar met de hoogte van de luchtkolom. Dus de afstand tussen het wateroppervlak en de bovenkant van de flessehals. Zoek maar eens naar de werking van orgelpijpen.

Berichten: 2

Re: Frequentie en volume

klazon schreef: di 12 mar 2013, 09:47
De toonhoogte heeft volgens mij niks te maken met het watervolume, maar met de hoogte van de luchtkolom. Dus de afstand tussen het wateroppervlak en de bovenkant van de flessehals. Zoek maar eens naar de werking van orgelpijpen.


We hebben wel gewoon het aantal ml lucht tegen de frequentie geplaatst...niet hoeveelheid water

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Frequentie en volume

Ja, maar het gaat niet om het volume, maar om de hoogte van de luchtkolom. Aangezien een wijnfles niet overal even wijd is, is het volume dus niet evenredig met de hoogte.

Reageer