Constructieleer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Constructieleer

Goedemiddag,

Als afstudeerproject hebben wij gekozen voor een gebouw in de vorm van een "8". Hierdoor kom ik enkele moeilijkheden tegen in de zin van de constructie. Ik wil graag de windbelasting bepalen maar heb geen idee hoe dit moet voor een rond gevormd gebouw. Tevens passen wij vakwerkligger toe om enkele grote overspanningen (+/- 62m) te maken. Daarnaast is er een hellingbaan rondom beide cirkels die van niveau p=0 tot aan verdiepingshoogte (p=4000) loopt. Een hoogteverschil van 4m dus. Deze hellingbaan "hangen" we op aan de staalconstructie d.m.v. kolommen. Ook weet ik niet hoe ik het eigen gewicht van deze hellingbaan kan bepalen.

Ik heb het enkele tekeningen bijgevoegd voor het verduidelijken van de problemen. Op de stramienen die vanuit het midden lopen ligt telkens een vakwerk. De hoek tussen elke kolom (waar deze vakwerk op rust) is in de grote cirkel 20 graden en bij de kleine 30 graden.

De 3d afbeelding die bijgevoegd is laat zien waar de kolommen staan. De grote kolommen zijn voor het opvangen van de constructie. De kleine kolommen (aan de buitenzijde) zijn voor het opvangen van glas (die bevestigd is met spiders) en het "ophangen" van de hellingbaan.

Bij vakwerken heb ik totaal geen idee hoe het zit met het krachtverloop en hoe deze de windbelasting opneemt. Ook vraag ik me af wat het verschil is tussen een V-ligger of een N-ligger? En hoe de krachtverloop onderling is (bovenregel,tussenregel,onderregel). En op basis waarvan ik welk profiel moet toepassen.

Ik verwacht (en wil) geen eindantwoorden, ik hoop echter wel dat iemand me hiermee op gang kan helpen zodat ik weer verder kan. Indien er meer gegevens benodigd zijn dan hoor ik dat graag.

Bvd & Mvg,
Bijlagen
De Acht verdieping.pdf
(464.58 KiB) 167 keer gedownload
De Acht Begane grond.pdf
(164.02 KiB) 175 keer gedownload
3D staal.pdf
(324.13 KiB) 187 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Constructieleer

Je zal windverbanden moeten plaatsen in de gevels of werken met portieken in de gevels om de windbelasting op te vangen.

Windlast kan je bepalen zoals gebruikelijk is voor cilinders. Je moet eens kijken wat de norm zegt voor de krachtscoëfficiënten.

Wat de V en N liggers betreft: modelleer beiden eens voor eenzelfde overspanning en enkele eenvoudige krachten (in 2d). Zo zie je meteen de verschillen.

Voor de profielen: neem de totale som van de verdeelde belastingen en bepaal dan het moment alsof het een balk is. M = ql²/8. Als h de h.o.h. afstand is tussen de onder en bovenregel dan krijg je M/h druk en trekkracht in boven en onderregel. Door h te variëren en voor jou aanvaardbare profielen te kiezen kan je h bepalen. (Of omgekeerd)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 13

Re: Constructieleer

Goedemiddag,

Allereerst bedankt voor je antwoord. De windbelasting zal opgevangen worden door het toepassen van "spider glazing", mijn fout had ik er niet bij vermeld. Echter zullen windverbanden in de draagstructuur wel gewenst zijn ivm de stabiliteit maar dat even ter zijde.

Wat betreft de verdeelde belasting op de vakwerken, deze heb ik niet het zijn namelijk puntlasten (is wss slecht te zien in de 3D afbeelding). De buiskolommen tbv voor het opvangen/opleggen van de dakplaat profielen rusten op de vakwerk waardoor er dus een Puntlast ontstaat en wel meerdere. Weet je toevallig hoe ik op die manier het Moment kan bepalen?

Voor de rest is je verhaal heel duidelijk en ben ik je tot zo ver heel erg dankbaar. Zal zo nog eens een poging doen de Eurocode door te worstelen mbt de windbelasting.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Constructieleer

Wat de spider glazing betreft, niet zeker dat dit de algemene stabiliteit in horizontale richting gaat kunnen garanderen.

Voor het moment kan je nog steeds werken zoals een ligger maar dan met puntlasten. Als benadering kan je het zelfs verdelen. Op die manier kan je voorafgaand aan een computerberekening al een schatting maken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer