[natuurkunde] Machinegeweer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Machinegeweer

Een machinegeweer is op een onderstel gemonteerd dat wrijvingsloos horizontaal kan voortrollen. De totale massa op een gegeven ogenblik is 296 kg. Het machinegeweer vuurt 10 kogels van 9 g per seconde af met snelheid 389 m/s t.o.v. het hele systeem dat met toenemende snelheid in de andere richting begint te rollen. Hoe groot is de versnelling van het gehele systeem als gevolg van de reactiekracht ?

ik weet echt niet hoe ik hier aan moet beginnen, kan iemand me op weg zetten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Machinegeweer

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Ken je de wet van behoud van impuls?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Machinegeweer

De totale massa van het machinegeweer is 296 kg. Is dat inclusief de massa''s van die 10 kogels?

Als dat zo is dan wordt de berekening lastig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Machinegeweer

aadkr schreef: di 12 mar 2013, 20:25
De totale massa van het machinegeweer is 296 kg. Is dat inclusief de massa''s van die 10 kogels?

Als dat zo is dan wordt de berekening lastig.
Ten eerste valt dat best wel te omzeilen, ten tweede vallen die 90 g meer of minder aan kogels ruim achter de komma t.o.v. die 296 kg, dus laten we ons daar niet druk om maken.

Het probleem van Dries vander Linden zit duidelijk in de aanpak, niet in het detail.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Machinegeweer

Wil je weten wat de versnelling is na het afvuren van 1 kogel of na het afvuren van 10 kogels?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Machinegeweer

Beste Sdef , maakt dat enig verschil ?

Reageer