[natuurkunde] Diameter pijp berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Diameter pijp berekenen

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mezelf zitten verdiepen in de vloeistof dynamica. Ik heb gelezen over de Carnot vergelijking, de Reynolds nummer, stijghoogte verlies enzovoorts. Daartegen heb ik onlangs een vraagstuk voorbij zien komen, waarvan ik echt geen idee heb hoe ik die op moet lossen. De vraag luidt:

Een chemische reactor heeft een diameter van 1 meter en is initieel gevuld met 150 centimeter vloeistof. We willen dit vat binnen 1 minuut geleegd hebben. Verder geldt dat v=0.6 sqrt2gh

Hoe groot moet het uitstroomgat zijn als er een horizontale pijp van lengte 2 meter aan het gat wordt aangesloten (met dezelfde diameter als het gat)?

Zie bijlage voor schets.Afbeelding

Ik heb het proberen op te lossen met de gegeven contractiefactor en de uitgebereide wet van bernoulli (met energieverlies van Carnot, dus situatie 2 = situatie 3 + energieverlies), maar daar kwam ik op niets uit mede doordat ik de snelheden op punten 2 en 3 niet kon berekenen, want de druk bij 2 is niet gelijk aan de druk bij 3.

En de continuïteitsvergelijking is hier volgens mij ook niet toepasbaar, want de snelheid van punt 2 zal zeker niet gelijk zijn aan punt 3 (na logisch beredeneren).[

Verder heb ik te weinig gegevens gekregen om een bepaalde wrijvingskracht te berekenen. Het enigste wat ik heb kunnen berekenen is het debiet wat er uit het uiteinde van de pijp stroomt.

Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Diameter pijp berekenen

Vergeet Bernoulli, Carnot, Moody, etc.

Het verband tussen v en h is immers al gegeven, en allerlei verliezen zitten al in die 0.6 dus daar hoef jij je niet meer om te bekommeren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Diameter pijp berekenen

Je hebt de lengte van de pijp of bernoulli niet meer nodig, omdat de uitstroomsnelheid al gegeven is.

snelheid x doorsnede is debiet, en die snelheid is een (gegeven) functie van de hoogte van de resterende vloeistof in het vat (althans, zo lees ik hem)

EDIT>>>>>>>

FredF was me net voor, maar die is het gelukkig met me eens zo te zien...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Diameter pijp berekenen

Dat is erg aannemelijk, maar dan rijst de vraag: Heeft de lengte van de pijp dan geen enkele invloed op de diameter van het uitstroomgat?

Wanneer ik aanneem dat snelheid x doorsnede is debiet,

waarna ik de doorsnede kan berekenen,

dan kom ik op exact doorsnede van het gat uit als wanneer ik een pijp met lengte L=0 heb, dus helemaal geen pijp.

Of is het zo dat ik het geval zonder pijp moet berekenen met: V=sqrt 2gh

en het geval met pijp V=0.6 sqrt 2gh.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Diameter pijp berekenen

Baloo schreef: do 14 mar 2013, 23:59
Dat is erg aannemelijk, maar dan rijst de vraag: Heeft de lengte van de pijp dan geen enkele invloed op de diameter van het uitstroomgat


Nogmaals, je zoekt het véél te ver. Hier is simpelweg de uitstroomsnelheid gegeven, en of er nou voorbij dat gat 2 meter pijp, 4 meter pijp of voor mijn part een driekranige biertap of een dorstige olifant zit doet voor jou totaal niet meer terzake, dat zit al verrekend in die gegeven formule.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Diameter pijp berekenen

Bedankt voor jullie hulp!

Het is nu een heel stuk duidelijker geworden.

Reageer