Cartesiaanse vgl. vlak

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Cartesiaanse vgl. vlak

Hoi allemaal

Kan iemand me zeggen hoe je een parametervoorstelling van een vlak alpha, in de vorm

x = x1 + ar + bs

y = y1 + cr + ds

z = z1 + er + fs

Kunt omvormen tot een cartesiaanse vergelijking in de vorm

ux + vy + wz + t = 0?

Bedankt!

-D.T.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

Als je concrete vergelijkingen hebt, proberen r en s uit de vergelijkingen te werken door ze te schrijven in functie van de andere getallen.

Theoretisch is dit een beetje lastig voor te stellen.

Weet niet of dit zou kunnen kloppen maar als je de eerste 2 vergelijkingen gebruikt om r en s neer te schrijven,

en daarna de tweede en de derde vergelijking om hetzelfde te doen, en daarna wat je vond in beide gevallen voor r (of voor s) aan mekaar gelijk te stellen krijg je:

voor r zou dit geven:
\(\begin{array}{|cc|}(x-x1) & b\\(y-y1)&d\end{array}\cdot\begin{array}{|cc|}c & d\\e&f\end{array}=\begin{array}{|cc|}a & b\\c&d\end{array}\cdot\begin{array}{|cc|}(y-y1) & d\\(z-z1)&f\end{array}\)
en als je dit verder uitwerkt tot de vorm ux+vy+wz+t=0 zou je er zijn.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 620

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

ik ben er absoluut zeker van dat ik zoiets nog nooit heb gezien :P

is het ook goed om de constanten (x, x1, y, y1, z, z1) in het rechterlid te schrijven, terwijl de parameters (r, s) met hun coëfficiënten in het linkerlid geplaatst worden, zodat je manueel de 3x3-matrix kunt oplossen m.b.v. spilmethode?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

Ja dat denk ik wel. Ik heb eigenlijk hetzelfde gedaan, alleen heb ik de vergelijkingen opgelost met de determinanten methode :) (heel handig voor stelsels met 2 of 3 onbekenden)

Hou er wel rekening mee dat je 3 vergelijkingen en 2 onbekenden hebt, dus je kan 2 vergelijkingen gebruiken om r en s op te lossen, en daarna checken of ze in de derde vergelijking passen.

Als je concrete waarden hebt wordt het wel makkelijker denk ik.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 620

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

stel: je hebt een cartesiaanse vergelijking gegeven van een vlak...kan je hiervan een parametervoorstelling maken?

vb.

alpha <--> x + 2y - 3z + 1 = 0
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

Ja hoor,

schrijf x+2y-3z+1 = 0 als

x= -2y + 3z -1

y=y

z=z

Dus (x,y,z)= y(-2,1,0) + z(3,0,1) + (-1,0,0)

Dus (x,y,z) = r(-2,1,0) + s(3,0,1) + (-1,0,0)

Dus:

x = -2r+3s-1

y=r

z=s
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 620

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

dannypje schreef: do 14 mar 2013, 15:06
Ja hoor,

schrijf x+2y-3z+1 = 0 als

x= -2y + 3z -1

y=y

z=z

Dus (x,y,z)= y(-2,1,0) + z(3,0,1) + (-1,0,0)

Dus (x,y,z) = r(-2,1,0) + s(3,0,1) + (-1,0,0)

Dus:

x = -2r+3s-1

y=r

z=s
bedankt ;) wel even aanpassen als je gewoon bent van x,y,z verticaal te schrijven (in matrixvorm) ipv horizontaal :P
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

Veronderstel dat
\(\vec{r_1}\)
en
\(\vec{r_2}\)
de richtingsvectoren van het vlak zijn en
\(\vec{n}\)
de normaalvector, dan moet gelden:
\(\vec{r_1}\cdot\vec{n}=0\)
en
\(\vec{r_2}\cdot\vec{n}=0\)
. Stel (u,v,w) is de gezochte normaalvector, dan geldt voor jouw voorbeeld dat a∙u+c∙v+e∙w = 0 en b∙u+d∙v+f∙w = 0. Invullen van een bekend punt, zeg P(k,l,m), in de algemene gedaante ux+vy+wz+t = 0 levert dan de gezochte waarde voor t.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 620

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

Een vraagje over dat 'gekend punt'...

elk punt van een vlak voldoet aan de vergelijkingen van dat vlak...maar ligt elk punt dat aan die vergelijkingen voldoet per se in dat vlak? ik meen me te herinneren dat ik deze opmerking eens gaf tijdens de les, ik denk trouwens dat het over rechten ging, en niet over vlakken...dat een punt dat voldeed aan de vergelijkingen van die rechte, toch niet op die rechte lag...kan dit?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

mathfreak schreef: do 14 mar 2013, 19:13
Veronderstel dat
\(\vec{r_1}\)
en
\(\vec{r_2}\)
de richtingsvectoren van het vlak zijn en
\(\vec{n}\)
de normaalvector, dan moet gelden:
\(\vec{r_1}\cdot\vec{n}=0\)
en
\(\vec{r_2}\cdot\vec{n}=0\)
. Stel (u,v,w) is de gezochte normaalvector, dan geldt voor jouw voorbeeld dat a∙u+c∙v+e∙w = 0 en b∙u+d∙v+f∙w = 0. Invullen van een bekend punt, zeg P(k,l,m), in de algemene gedaante ux+vy+wz+t = 0 levert dan de gezochte waarde voor t.


@mathfreak

Deze snap ik niet helemaal. Volgens mij heb je dan maar 2 vergelijkingen in u, v en w om 3 onbekenden te berekenen. Hoe doe je dat dan ? Kan je s een concreet voorbeeld geven misschien ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 620

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

dannypje schreef: do 14 mar 2013, 21:57
@mathfreak

Deze snap ik niet helemaal. Volgens mij heb je dan maar 2 vergelijkingen in u, v en w om 3 onbekenden te berekenen. Hoe doe je dat dan ? Kan je s een concreet voorbeeld geven misschien ?
als je 2 vgl hebt met 3 onbekenden, mag je dan niet 1 onbekende zelf kiezen en de rest uitrekenen?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Cartesiaanse vgl. vlak

Dominus Temporis schreef: do 14 mar 2013, 22:06
als je 2 vgl hebt met 3 onbekenden, mag je dan niet 1 onbekende zelf kiezen en de rest uitrekenen?
Jaaah, tuurlijk. Het gaat hier om een vector, dus als je 1 onbekende kiest kan je de andere 2 berekenen, en die vectoren mogen toch veelvouden van elkaar zijn.

thx.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer