COP van warmtepomp bepalen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

COP van warmtepomp bepalen

Van een bepaald type warmtepomp heb ik de volgende gegevens:

Q=25

W=5.53

COP=4.5

Dit zijn de prestaties bij temperaturen A7/W35 respectievelijk A280/W308 Kelvin

De theoretische COP zou moeten zijn: Tw/(Tw-Tk)=11

Ik dacht de verhouding tussen 11 en de werkelijke 4.5 te kunnen gebruiken om andere COP's te bereken. Maar hiermee kom ik op foutieve waarden uit.

Ik wil graag de COP bepalen bij de condities A-10/W35, dit lijkt me het meest logisch omdat een warmtelastberekening ook bij -10 wordt gemaakt.

Maak ik hier enkele beredeneringsfouten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: COP van warmtepomp bepalen

Die theoretische COP van 11 is alleen van toepassing als jouw warmtepomp een Carnot-cyclus zou gebruiken (wat niet het geval is) en als er geen temperatuursverschil zou zijn tussen koudebron en verdamper, en tussen warmtebron en condensor, en ook dat is niet het geval. Kortom: je hebt er in de praktijk niks aan.

Als jouw warmtepomp warmte pompt van -10 naar +35 oC dan is de verdamper kouder dan -10 en de condensor warmer dan +35 oC omdat er nou eenmaal een temperatuursverschil nodig is voor warmteoverdracht. Hou je hand maar eens tegen de condensor achter je koelkast wanneer de compressor draait, die is dan veel warmer dan de temperatuur in je keuken.

Vooral dat temperatuursverschil van zowel verdamper als condensor zorgt er voor dat de verhouding tussen Echte COP en Carnot COP niet constant is.

Hoe groot dat temperatuursverschil voor warmteoverdracht is bij jouw verdamper en condensor is niet bekend, maar als je weet wat voor medium er in jouw warmtepomp gebruikt wordt kan er wellicht m.b.v. een p-h diagram een schatting van gemaakt worden aangezien de COP voor 7/35 oC gegeven is. En daarmee dan een berekening van de COP bij -10/35 oC.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1

Re: COP van warmtepomp bepalen

Berekening warmtefactor van een warmtepomp
Voorbeeld:
Beschikbaar :15 graden - LTV 50/30 graden
ΔT warmtewisselaars: 5 K
Systeemrendement 60 % op Carnot w
Antwoord:
T condensor : 50 + 5 (ΔT) = 55 graden = 328 K
T verdieping:15 – 5 (ΔT) =10 graden
Δ T = 55-10 = 45 K (temperatuursprong)
Carnot = Tcond.:ΔT = 328 : 45 = 7,3
Cop w =60% x 7,3 = 4,4
 
Zie ook hvac-software.org
 
VG.
Piet Tadema
 

Reageer