NMR spectrum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

NMR spectrum

Beste allemaal,

Ik moet van dit NMR spectrum (zie bijlage) de structuur formule gaan bepalen. Echter loop ik een beetje vast met de pieken toewijzing.

De bruto formule is C10H12O, de bepaling is uitgevoerd met een 60 MHz magneet in een oplosmiddel van chloroform.

Op 10 ppm heb ik piek die ik kan toewijzen aan een aldehyde groep. zo rond de 8 heb ik patroon dat zegt er een benzeen-ring in zit. Aan het patroon hiervan is af te lezen dat de restgroep para gesubstitueerd is.

Maar nu komt het:

rond de 3 ppm heb ik 5 pieken en rond de 1 ppm een doublet en hier loop ik vast... waaraan moet ik dit toewijzen?

Ik hoop dat iemand mij een beetje opweg kan helpen

Bij voorbaat dank

Ricardo.
Bijlagen
NMR C10H12O 60MHZ.JPG
NMR C10H12O 60MHZ.JPG (62.52 KiB) 477 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NMR spectrum

Je analyse klopt al aardig. Wat zou je verder nog kunnen bedenken uit het multiplet/doublet combo als je mocht stellen dat je C7H5O al had toegewezen?

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum

Berichten: 3

Re: NMR spectrum

Ik zou zeggen dat er nog een propylgroep aan vast hoort te zitten echter komt dit niet overeen met mijn pieken patroon (n +1 regel)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NMR spectrum

Dat is inderdaad wat je zou zeggen gebaseerd op een quintet. Echter kan het signaal van de buitenste 2 pieken zo laag zijn dat deze in de basislijn verdwenen zijn.

Berichten: 3

Re: NMR spectrum

Dus ik heb hier p propylbenzenaldehyde. Waabij ik de quintet kan toewijzen aan de tweede koolstof omdat hij 5 buren heeft. En het doublet kan ik dan toewijzen aan de eerste koolstof (CH2) en dan is er nog een piek weg gevallen deze zou dan de CH3 moeten voorstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: NMR spectrum

Kijk nog eens goed, want dit kan niet kloppen. Als het 4-(n-propyl)benzaldehyde is, dan heb je te maken met -CH2-CH2-CH3. De eerste CH2 zou eruit moeten zien als een triplet, de tweede CH2 als een sextet en de CH3-groep zou een triplet moeten zijn. Zo veel signalen heb je niet, dus deze mogelijk valt hoe dan ook af.

Je hebt hier een duidelijk zichtbaar doublet. Volgens de "n+1 regel" is dat signaal dus afkomstig van een aantal protonen die koppelen met 1 enkel proton. Wat zou het dus wel moeten zijn?

Terzijde, op basis van het spectrum kun je concluderen dat het multiplet geen pentuplet is. Als het een pentuplet is, hebben de pieken een verhouding 1:4:6:4:1. Hier is te zien dat de middelste 3 pieken zeker geen verhouding 4:6:4 hebben, wat suggereert dat er een ander multiplet is - opsplitsing door meer dan 4 protonen dus.

Het is wel een oneven aantal pieken, er is duidelijk 1 piek in het midden die hoger is dan de 2 eromheen. Wat ligt er dan voor de hand (c.q. wat is de enig overgebleven mogelijkheid)?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer