Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Beste mensen,

Wij zijn bezig met het ontwerpen van een nieuw systeem voor het monitoren van glucose gehaltes in diabetici (specifiek diabetes 1). Hiervoor willen wij glucose waarden in bijvoorbeeld speeksel en traanvocht meten. Het probleem is dat een betrouwbare en vooral actuele bron voor de relatie tussen glucose gehaltes in traanvocht en speeksel en het glucose gehalte in het bloedplasma moeilijk te vinden is.

Onze specifieke vragen zijn:

- Hoe is de glucose waarde in traanvocht gecorreleerd aan de glucose waarde in het bloedplasma?

- Hoe is de glucose waarde in speeksel gecorreleerd aan de glucose waarde in het bloedplasma?

- Is er een vertraging in de verhoging van glucose in traanvocht/speeksel na een verhoging van het bloed glucose gehalte (na bijvoorbeeld een maaltijd)?

Hopelijk heeft iemand een antwoord paraat, of heeft iemand een bron beschikbaar voor ons.

Alvast hartelijk bedankt!

Hét BMT ontwerp team!

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Beste bmtdiabetes,

Fijn initiatief, wel ben ik benieuwd wat BMT eigenlijk is (onderzoeksgroep/bedrijf R&D/etc.?).

Voor het vinden van goede bronnen hiervoor is http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ een goed startpunt. Ook raad ik aan om in Engelse zoektermen te zoeken. De zoekresultaten zijn op datum te sorteren. Ik zou vooral in eerste instantie zoeken naar een review wat jullie onderwerp benaderd en van daaruit verder zoeken naar specifiekere artikelen.

Groet,

Callisto

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Beste bmtdiabetes,

Het volgende nieuwsartikel geeft een klein inzicht in enkele problemen waarmee men geconfronteerd is bij de ontwikkeling van dergelijke testen zoals jullie dat willen, maar ook hoe ze een multifunctionele test hebben kunnen ontwikkelen die erg sensitief is: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 143745.htm

Een idee kan zijn, om contact op te nemen met de auteurs van het bijbehorende artikel. Die kunnen jullie van meer informatie voorzien, of een idee geven waar jullie moeten kijken. Het kan echter zijn dat vanuit een commercieel oogput, de auteurs zich niet geroepen voelen om te helpen.

Groet,

Callisto

Het bijbehorende artikel:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 00551/full

Berichten: 5

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Bedankt voor de reacties!

BMT staat voor BioMedische Technologie, de opleiding die we volgen. We zijn bezig met een jaarlijks terugkerend vak waar we een medisch technologisch probleem op tafel krijgen waar we vervolgens een oplossing voor moeten verzinnen.

We lezen de artikelen ed morgen door, nogmaals bedankt voor de hulp:)

Berichten: 5

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Hallo iedereen,

Pubmed gebruiken wij inderdaad al. En het andere artikel (http://www.scienceda...20823143745.htm

) gaat over het type sensor, hier hebben wij al een keuze in gemaakt, maar alsnog bedankt!

Hopelijk is onze vraag goed begrepen, het gaat ons om het volgende:

Wanneer de glucose waarde gemeten in traanvocht of speeksel X mg/dl is, wat is dan de glucose waarde in het bloedplasma (bijv. a +bX)? Dit is de uiteindelijke waarde die ons interesseert?

We vragen ons af of iemand hier concrete informatie over heeft.

Mvg,

Hét BMT ontwerp team

Berichten: 5

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

En nog een uitbreiding op de vraag:

Zit er vertraging tussen de verandering van waardes in het bloedplasma (bijvoorbeeld na een maaltijd) en de verandering van waardes in traanvocht en speeksel?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Beste bmtdiabetes,

Ik heb geen ervaring in onderzoek naar Diabetes Mellitus, dus er gaan bij mij ook niet zo snel belletjes rinkelen. Wel ben ik dit artikel tegengekomen wat misschien interessant is voor jullie eerste onderzoeksvraag (betreft de correlatie tussen bloedglucosewaarden versus glucose in speeksel): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3422906/

Zover ik heb kunnen zien is over jullie tweede onderzoeksvraag nog geen onderzoek gedaan. Hebben jullie genoeg tijd om hier zelf een onderzoek voor op te zetten? Of misschien is het een idee om een onderzoeksplan hiervoor op te stellen als deel van jullie suggesties om dit 'medisch probleem' aan te pakken? Het laat in ieder geval zien dat jullie hier goed aan gedacht hebben.

Klopt het dat BMT dan een bachelor opleiding is? Corrigeer me als het niet correct is. Het is wel goed om jullie achtergrond te weten en wat jullie al hebben gedaan om jullie enigszins van hulp te kunnen voorzien.

Groet,

Callisto

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Het blijft een interessant gebied dat met de komst van steeds betere technieken meer en meer op gang komt. Bij periodieke controles op bloedplasmaglucose en met name bij personen die dit (meermaal) dagelijks moeten controleren, kan de vingerprik een terugkerende bron van irritatie zijn. En hoewel vingerprik icm POC-glucose de huidige standaard is voor controle van de status, en lang niet zo ingrijpend is als venapunctie, kan er nog veel verbetering op dit gebied plaatsvinden.

Wel denk ik dat je bij speeksel en traanvocht tegen wat pre-analytische foutbronnen aan kunt lopen die echt eerst weggewerkt moeten worden voordat metingen betrouwbaar zijn. (methoden om glucose in speeksel en traanvocht te meten bestaan al). Ik ben bijvoorbeeld niet bekend met de afname van traanvocht, hoe ga je dit regelen?

Berichten: 5

Re: Relatie tussen glucose gehaltes traan-bloed en speeksel-bloed

Hallo iedereen!

Wij hebben de informatie die we nodig hadden, alsnog bedankt.

BMT is een bachelor studie inderdaad, wij zitten in het derde jaar.

Bedankt voor jullie reacties!

Reageer