[scheikunde] vraagstuk analytische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

vraagstuk analytische chemie

Ik heb een vraagstuk voor analytische chemie en ik geraak er maar niet uit.

Hoeveel g NaCl wordt gevormd als men 50,0 mL HCl 1,54 N laat reageren met 50,0 mL NaOH 1,12 N?

De uitkomst moet 3,27 g zijn.

Nu heb ik zelf al liggen rekenen door de normaliteit eerst om te rekenen naar molariteit en dan zo de mol te bepalen. Bij de mol van HCl kwam ik 0,077 mol uit en bij NaOH 0,056 mol. Nu ik dacht dat je dan deze mollen van elkaar moet aftrekken omdat er een overmaat ontstaat en dat resultaat moet vermenigvuldigen met de molaire massa van NaCl (= 58,44 g/mol), maar dan kom ik 1,23 g uit.

Ik weet dus niet goed wat ik fout doe, kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: vraagstuk analytische chemie

Ik denk niet dat je het aantal mol van elkaar af moet trekken. De reactievergelijking is namelijk als volgt:

NaOH + HCl ==> NaCl + H2O

Hieruit blijkt dat het natriumhydroxide en waterstofchloride 1:1 met elkaar reageren, dus moet je het kleinste aantal mol nemen om uit te rekenen hoeveel er ontstaat, omdat je die hoeveelheid van beide stoffen hebt.

Helpt dit?
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Berichten: 23

Re: vraagstuk analytische chemie

ja ik heb nu verder gerekend met 0,056 mol maal de molaire massa en dan kom ik inderdaad 3,27 gram uit.

vriendelijk bedankt! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: vraagstuk analytische chemie

Opmerking moderator

Onderstaande reacties zijn afgesplitst van een dubbel topic.


Alles is goed, maar hieronder ga je in de fout.
Nu ik dacht dat je dan deze mollen van elkaar moet aftrekken omdat er een overmaat ontstaat en dat resultaat moet vermenigvuldigen met de molaire massa
Laat ik even een ander voorbeeld geven: stel je hebt 5 rode knikkers en 7 groene. Hoeveel paartjes (bestaande uit één rode knikker en één groene knikker) kan je dan maken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: vraagstuk analytische chemie

Die N moet een M van Molair (aantal mol per liter) zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: vraagstuk analytische chemie

Voor de volledigheid: N staat voor normaal wat een verouderde chemische eenheid is. Vaak,maar niet altijd, mag deze vervangen worden door M(olair).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: vraagstuk analytische chemie

Kravitz schreef: wo 20 mar 2013, 18:48
Voor de volledigheid: N staat voor normaal wat een verouderde chemische eenheid is.
In dat geval dien je een kleine letter n te gebruiken en geen hoofdletter.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: vraagstuk analytische chemie

Ah, dat wist ik niet. Ik kom het zelf zeer zelden tegen, maar praktisch altijd met hoofdletter. Ik ga er eens wat meer op letten.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 23

Re: vraagstuk analytische chemie

bedankt Kravitz, nu begrijp ik wat er bedoelt wordt. Maar die normaliteit staat in heel men cursus met een hoofdletter, dus ik weet niet of het juist of fout is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vraagstuk analytische chemie

mathfreak schreef: wo 20 mar 2013, 20:05
In dat geval dien je een kleine letter n te gebruiken en geen hoofdletter.


echt? nog nooit zo gezien. Nu ja, normaliteit als geheel heb ik nooit echt veel zien gebruikt worden.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: vraagstuk analytische chemie

Typhoner schreef: wo 20 mar 2013, 21:50
echt? nog nooit zo gezien.
Ik heb er zojuist even de eerste 2 drukken van het Binas tabellenboek voor havo/vwo op nageslagen. In de eerste druk wordt een kleine letter n gebruikt en in de tweede een hoofdletter. Mijn Schülerduden Chemie geeft ook een hoofdletter aan, dus blijkbaar is de hoofdletter de inmiddels gebruikelijke conventie. Toen ik in 1984 havo-examen scheikunde deed was de kleine letter n nog als symbool in gebruik, maar dat is dus blijkbaar veranderd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 772

Re: vraagstuk analytische chemie

In de meeste cursussen chemie aan de hogeschool/universiteit (in België) wordt toch wel gebruik gemaakt van de hoofdletter "N" i.p.v. kleine "n" voor de aanduiding van de normaliteit.

Berichten: 9

Re: vraagstuk analytische chemie

'N' staat voor de normaliteit, een verouderde versie van wat we nu molariteit noemen wat wordt aangeduid met 'M' oftewel mol/l

'n' staat voor de hoeveelheid stof in mol en niet de molariteit/normaliteit

Dat is wat ik ervan weet tenminste.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vraagstuk analytische chemie

Cedric91 schreef: vr 22 mar 2013, 15:32
'N' staat voor de normaliteit, een verouderde versie van wat we nu molariteit noemen


het is een andere vorm van concentratie-meten. Niet in termen van aantal deeltjes/per volume, maar equivalenten/volume
This is weird as hell. I approve.

Reageer