Aantal vragen over golven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 33

Aantal vragen over golven

Gegroet,

Ik heb een aantal vragen over golven.

- Waarom ontstaan er alleen staande golven bij bepaalde frequenties? Ik snap dat alleen bij bepaalde frequenties de golf precies past op het koord (of ander medium), maar er er worden toch altijd staande golven gecreëerd bij interferentie?

- Waarom kaatsen golven altijd maar een keer? Is dat gewoon een praktische regel omdat de energie van de golf verloren gaar door wrijving na dat hij heen en weer is gekaatst? Of ligt hier een meer theoretisch grondslag achter? Ik zou namelijk zeggen dat als je een gedwongen trilling op een koord of iets dergelijks uitvoert dat de golf groter en groter moet worden mits er geen energie verloren gaat, zoals bij wrijving.

- Bij blaasinstrumenten, hoe kan een staande golf ontstaan bij buizen met een open uiteinde, en wat zijn bij deze instrumenten respectievelijk de eigenfrequenties?

- Waarom kaatst een golf bij een open uiteinde terug normaal en bij een gesloten uiteinde ondersteboven?

Groeten,

Jori.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Aantal vragen over golven

De staande golf wordt pas mooi als de golf een paar keer heen en weer kaatst. De puls in het begin van deze videoweerkaatst 8 keer voordat hij flink gedempt is. 2

Als je met de goede frequentie slingert dan passen alle oneven weerkaatsingen bij elkaar, zonder verschuiving, zodat ze elkaar maximaal versterken. Hetzelfde geldt voor de even weerkaatsingen. Als je met de verkeerde frequentie trilt passen ze niet goed bij elkaar, hoewel je hier en daar soms nog wat interferentie ziet. Dat zie je bij deze chladni-demonstratie.

Berichten: 33

Re: Aantal vragen over golven

Zie deze applet bijvoorbeeld eventjes: http://www.walter-fendt.de/ph14nl/stwaverefl_nl.htm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Aantal vragen over golven

We kunnen niet raden wat je precies ziet in het applet. Je ziet misschien dat het applet in strijd is met je eerste bewering in dit topic (dat er alleen staande golven bij bepaalde frequenties ontstaan).

Reageer