[scheikunde] Eigenschappen van stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 99

Eigenschappen van stoffen

Goeiendag, de volgende vragen heb ik beantwoord en ik zou graag willen weten of ze kloppen, dank u.

1 ) Wat is het verschil tussen elektrische geleiding door een metaal en door een gesmolten elektrolyt? Ilustreer met een voorbeeld van elk.

Een metaal geleidt zowel in vaste als gesmolten toestand door de vrije elektronen. Het geleidt ook sneller naarmate er meer elektronen zijn. Een gesmolten elektrolyt geleidt enkel in die toestand.

(voorbeelden ken ik niet..)

2 ) Verklaar dat molecuulroosters minder stevig zijn dan ionroosters. Toch zijn er vaste covalente stoffen die minstens even hard en moeilijk smeltbaar zijn als ionbindingen. Verklaar.

Molecuulroosters zijn minder stevig omdat er tussen de atomen intermoleculaire kracht optreedt met als gevolg dat de kook en smelttemperatuur lager is dan die van een ionrooster.

Bij ionroosters intramoleculaire krachten zijn en die zijn 10 keer sterker. Het kook en smeltpunt van een atoomrooster (dat een covalente binding heeft) is even sterk als die van een ionrooster doordat er daar dan wel intramoleculaire kracht optreedt.

3 ) Diwaterstofsulfide is sterker polair dan diwaterstofselenide en heeft toch een lager kookpunt. Verklaar.

Geen idee.

4 ) Bevroren water (ijs) drijft op water. Verklaar deze eigenschap van water.

De dichtheid van de H-bruggen bij 4 graden van water is meer dan dat van ijs, bij druppelvorm kent water de hoogste dichtheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eigenschappen van stoffen

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 50

Re: Eigenschappen van stoffen

Vraag 1 en 2 kloppen naar mijn kennis.

Vraag 3 weet ik zelf ook niet, kun je dit echt nergens online vinden?

Vraag 4 ... dit heb ik ooit geweten ... ik besloot te googlen:

''Wanneer stoffen bevriezen, komen de moleculen meestal dichter bij elkaar. Water vormt daarop een uitzondering: het bevriest onder 0 oC, maar wanneer de temperatuur daalt tot 4 oC, gaat water uitzetten, waardoor de dichtheid lager is. De dichtheid van een stof is het gewicht in kilogram per kubieke meter van die stof. Wanneer twee stoffen met elkaar vermengd worden, zonder dat de een in de ander oplost, zal de stof met de laagste dichtheid op de andere stof gaan drijven. In dit geval zal ijs op water gaan drijven, omdat het water een hogere dichtheid heeft.



http://www.lenntech.nl/water-chemie-faq.htm#ixzz2OOoQlvif''
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Eigenschappen van stoffen

vraag 3 is dan nog de simpelste... wat verdampt het makkelijkst, iets zwaars of iets lichts?
This is weird as hell. I approve.

Reageer