[natuurkunde] aangeslagen toestand atoom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

aangeslagen toestand atoom

Hallo,

Ik heb een aantal vragen over lichtemmisie/adsorptie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om het te verduidelijken.

Klopt het dat een atoom door de volgende wijzen in aangeslagen toestand kan komen ?

als het wordt:

-verhit

-botst met een elektron

-door een foton wordt geraakt.

Bij een botsing met een elketron neemt het atoom dus een bepaalde deel van de energie op en die energie wordt dus gebruikt om de atomen naar een hogere energieniveau dan hun grondtoestand te brengen?

Als het door een foton wordt ''geraakt'' dan moet die foton precies de juiste energie hebben die de elektronen van de atoom nodig hebben om naar een hogere baan te gaan. In tegenstelling tot hierboven waar ze eigenlijk hun benodigde energie opnemen van de kinetische energie van de botsende elektron?

Maar waarom komen de atomen in aangeslagen toestand als je het in vuur gooit? Ik begrijp dat ze op de een of andere manier de energie die in een vuur vrijkomt gebruiken om hun eleketronen te exciteren maar hoe precies?

Alvast bedankt

Berichten: 772

Re: aangeslagen toestand atoom

Het feit dat atomen in een aangeslagen toestand zullen komen door temperatuursverhoging is vrij logisch. Door de hoge temperatuur (we spreken hier toch van temperaturen om en bij de 3000°C): zullen de atomen een hoge kinetische energie meekrijgen. De atomen zullen gaan inelastisch (= verlies aan energie) gaan botsen. Door deze inelastische botsing treedt energieoverdracht op van het ene naar het andere atoom, waardoor het atoom wordt aangeslagen.

Berichten: 246

Re: aangeslagen toestand atoom

Dank voor u antwoord. Dus eigenlijk is het grofweg volgens dezelfde principe als het exciteren door een elektron. Daar dragen de elektronen hun kinetische energie over aan de atoom en in het vuur doen de atomen het zelf. Ze botsen zelf tegen elkaar en dragen hun kinetische energie aan de andere atoom die dan exciteert?

Berichten: 246

Re: aangeslagen toestand atoom

Nog een vraag

Als je een gloeidraad hebt van een lamp.Wat is nou de reden dat het licht geeft?. Als de elektronen tegen de atomen van wolfraam botsen dan dragen ze dus een deel van hun kin energie over aan de atoom (waarom eigenlijk niet hun volledige kin energie?). Die gebruikt dan eerst de benodigde energie om de elektronen te exciteren en de energie die overblijft wordt dan gewoon kin energie van de atoom die dus harder gaat trillen. De geixiteerde eleketronen vallen terug naar hun grondtoestand en stralen fotonen uit waarvan sommigen tot het zichtbare deel van de spectrum behoren en die we dus als licht zien. Het gevolg van het grotere kin energie van de atoom is dan dat de draad warmer wordt.

Dit is wat ik in mijn hoofd had wat er gebeurde. Maar dit klopt waarschijnlijk niet omdat bij verhoging van de temperatuur het licht witter wordt. Dus waarschijnlijk heeft het harder trillen van de atomen ook een rol bij het uitzenden van licht. Maar welke rol precies?

Kan iemand mij dit verduidelijken?

Alvast dank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: aangeslagen toestand atoom

AItt schreef: vr 22 mar 2013, 20:18
Dank voor u antwoord. Dus eigenlijk is het grofweg volgens dezelfde principe als het exciteren door een elektron. Daar dragen de elektronen hun kinetische energie over aan de atoom en in het vuur doen de atomen het zelf. Ze botsen zelf tegen elkaar en dragen hun kinetische energie aan de andere atoom die dan exciteert?


Ja, en zelfs dermate hard dat er ook ionisatie kan optreden, dus dat er elektronen worden vrijgesteld, die op hun beurt weer extra excitaties en ionisaties kunnen veroorzaken
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 246

Re: aangeslagen toestand atoom

Ok bedankt .Dan is dat in ieder geval duidelijk bij mij.

Reageer