Inhoud van een geëtste bocht bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Inhoud van een ge

Hallo allemaal,

Ik probeer de inhoud te bepalen van een kanaal dat in glas is geëtst is. Voor rechte kanalen is het zeer eenvoudig. Dit is enkel de oppervlakte van een doorsnede keer de lengte. Voor het gemak wordt de oppervlakte bepaald door twee keer een kwart van de cirkel met als straal de diepte en een rechthoek met als afmeting Maskeropening x etsdiepte. Mijn berekende volume van dit rechte kanaal komt overeen met het volume van een kanaal dat ik met Solidworks heb getekend.

Voor een (90 graden) bocht echter heb ik wel een verschil na de controle met Solidworks. De aanpak van een bocht is ook iets anders maar naar mijn idee niet verkeerd: ik bepaal nu de oppervlakte vanaf boven gezien. Aangezien glas isotroop etst is het kanaal het breedst bovenaan en neemt de breedte aan beide kanten af in de vorm van een cirkel (net als bij het rechte stuk). Deze oppervlakte vermenigvuldig ik met een klein stukje dz en ik integreer over de gehele etsdiepte. Kort gezegd sommeer ik dus niet over de lengte maar over de diepte. Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg verwoord.

Is deze manier correct voor het bepalen van het volume? Ik heb toch een significante afwijking met solidworks.

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Inhoud van een ge

Wat ik me afvraag is het volgende: als je bvb aan de buitenkant een elementaire breedte dz kiest, heb je dan ook aan de binnenkant een breedte dz ?

Volgens mij mag je niet zomaar uitgaan van een elementaire _rechthoek_ met breedte dz en lengte de breedte van je kanaal (want wat zou dan het verschil zijn met een recht kanaal he), maar moet je eerder rekenen met een trapezium met als ene basis dz, de hoogte= de breedte van je kanaal en de andere basis te berekenen uitgaande van de straal van je bocht, breedte van je kanaal en zo.

En daarna integreren over je hoekverdraaiing natuurlijk, maar dat wist je al.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Inhoud van een ge

Bedankt Dannypje voor je eerste reactie. Misschien snap je mijn manier nog niet helemaal of ik die van jou niet helemaal. Voor de duidelijkheid heb ik een schets toegevoegd.

Ik gebruik dit in een programma waar (zeer) beperkte programmeer mogelijkheden in zitten. Ik bepaal het totaal door alle stukjes bij elkaar op te tellen. Wiskundig zou het toch zo moeten zijn dat als ik het stukje dz oneindig klein maak ik het juiste volume te pakken heb?

Verder dacht ik ook na om te integreren over de hoekverdraaiing echter het je dan toch een stukje dat met zichzelf overlapt? Of kun je dat juist voorkomen door een trapezium te kiezen?
Bijlagen
2013-03-22 16.56.18.jpg
2013-03-22 16.56.18.jpg (84.37 KiB) 723 keer bekeken

Reageer