Een foto van een pc scherm

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Een foto van een pc scherm

Klik hier om de afbeelding van een wit pc scherm te scalen. Weet iemand waardoor dit effect komt. Op het moment dat de afbeelding onscherp wordt zie je kort even een patroon. Test het zelf maar; http://jsbin.com/aroyap

Niet elke browser geeft het zelfde effect maar vast wel een goed idee (ik gebruik chrome(, IE9)).

Ik beschrijf het geen wat je ziet als een patroon wat telkens anders is, na het resizen. Het is een pc scherm wat van links boven belicht is.

Berichten: 12

Re: Een foto van een pc scherm

De lijntjes op de foto zijn niet recht.

Kijk maar naar de rand.

Een foto bestaat uit pixels en een computerscherm beeldt die pixels af.

Een computerscherm heeft natuurlijk niet de mogelijkheid om oneindig veel pixels af te beelden.

Hoeveel pixels er afgebeeld kunnen worden, hangt af van de resolutie van het scherm.

Ik ben er vrij zeker van dat er lijntjes pixels verwijderd worden bij het verkleinen van de afbeelding. (Het zou ook nog kunnen dat er pixels worden samengevoegd. Ik zit niet in het team dat chrome of internet explorer heeft ontworpen waardoor ik er ook het raden naar heb. De source code van firefox is naar het schijnt beschikbaar maar die vind ik niet zo direct en zo diep wil ik er toch niet op ingaan want het interesseert me niet echt dus...)

Ik denk dus dat er een kromme lijn van de foto verbonden wordt met de kromme lijn daaronder of daarnaast wanneer er een lijn pixels verwijderd wordt omdat het scherm niet genoeg pixels heeft om het allemaal af te beelden.

Het is dus mogelijk dat een website, foto of film er goed uitziet op 1 scherm en er totaal erbarmelijk uitziet op een ander.

Ik heb eens gehoord dat windows "anti aliasing" gebruikt.

Dit effect zou men kunnen zien door een jpg te maken van 2 op 2 pixels, dan de pixel linksboven en de pixel rechtsonder een verschillende kleur te geven, de foto in te stellen als bureaubladachtergrond en uit te rekken.

Dit zou een effect geven en dat doet het ook bij mij.

Ik betwijfel ten zeerste of dit laatste iets met uw vraag te maken heeft omdat dit meer verband houdt met het vergroten van foto's maar ik geef het toch maar mee voor de zekerheid.

Berichten: 12.262

Re: Een foto van een pc scherm

De patronen die je ziet komt door overlap tussen de resolutie van je scherm en wat je probeert af te beelden - dat heet het moire effect.

Moderne browsers gebruiken bicubic resampling (beetje vergelijkbaar met anti aliasing) bij het aanpassen van de grootte van een afbeelding waardoor het effect wat vloeinder verloopt. Zonder resampling zouden er hardere lijnen ontstaan, wat over het algemeen een lelijk beeld geeft, bijvoorbeeld rafelige randen in een verkleinde foto.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Een foto van een pc scherm

Hier zie je dat effect zeer duidelijk (overlap tussen de resolutie van je scherm en wat je probeert af te beelden)

Dit is een zuivere sinus van 10 kHz over 10 seconden (480000 datapoints = veelvoud van de schermresolutie)

Afhankelijk van de schaling (de juiste schermresolutie is weergegeven boven de figuren) geeft dat een totaal ander beeld op je computerscherm.

Geen enkele van die afbeeldingen geeft een juist beeld van die sinus (normaal zou dat een rechte donkere brede band moeten zijn):

Afbeelding

Zo zie je dat je grafieken met veel meer datapoints dan je schermresolutie niet juist kan weergeven op je scherm.
Eric

Reageer