teakhout en schoonmaakmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

teakhout en schoonmaakmiddel

ik hoop dat dit het juiste forum is voor het volgende:

teakhoutendek met gekitte nadenheeft veel last van groene uitslag (alg).

altijd geboend met borstel- schuurmiddel/biotex (zeer bewerkelijk)

Sommigen zijn van mening dat dit juist niet goed zou zijn -toplaag 'verhaart' en zorgt juist voor alg.

En het boenen met (harde) borstel of schuren doet teak erg slijten.

Er bestaan diverse meningen en middelen (alkalische schoonmaakmiddelen).

Wordt teak(en rubberkit) beschadigd door behandeling met een zuur als schoonmaakazijn? Iemand had daar goede ervaring mee. Weer een ander pleit voor zoutoplossing/zeewater.

Hopelijk iemand op het forum met goede tip.

MvGroet

Berichten: 8

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

Zelf had ik nog het idee te reinigen met een stoomreiniger; maar wat dit zou kunnen doen met hout en de

rubber naden is denk ik tragischer. Stoomreiniger verwijdert wel perfect alg van stenen.

Berichten: 12.262

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

Een stoomreiniger zou ik niet zo snel doen, dat geeft - net als schuren - het probleem dat je vocht in het hout brengt waar vervolgens die algen weer op gaan groeien.

Wellicht is er een middel waarmee je het, eenmaal schoon, waterafstodender kunt maken, beetje zoals die olie die ze gebruiken op teaken tuinmeubelen?
Victory through technology

Berichten: 8

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

Ja die middelen zijn er in overvloed. Echter niet raadzaam voor een dek waar juist de eigenschappen van teakhout (duurzaam en antislip) de keuze voor dit houtsoort bepalen. Van nature kleurt het hout grijzig. Vroeger werd het dek geschrobd met een steen en zout water.

Zout werkt dus wel; maar de methode is bewerkelijk en doet slijten.

Berichten: 12.262

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

Dat zout zal wel even helpen tegen algengroei, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat het er weer uit gespoeld is door de regen.

Wat dat aan gaat zijn algen hardnekkige dingen... heb ze wel eens in de koeler van een rotovap zien groeien :D
Victory through technology

Berichten: 8

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

dat stoomreinigen gaat prima tegen algen op steen.

Op teakhout moet ik t maar uit mn hoofd laten want ik bedacht net ook dat men hout juist vervormt met hitte en stoom (o.a scheepsbouw).

Hopelijk nog van iemand een uiteenzetting over zuren/zouten/... en werking op hout

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

Opmerking moderator

Iemand die hier nog een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

Ik ben bang dat dit met scheikunde weinig meer van doen heeft.... alleen met het zoeken naar een minder bewerkelijke manier om een houten dek te onderhouden. Ik denk toch dat het neer zal komen op regelmatig schrobben; ook op schepen lange tijd een beproefde methode.

Je wilt algen doden, en het hout niet aantasten. Teakhout is behoorlijk sterk. Ik denk dat ook een stoomreiniger geen gevaar zal kunnen, de blootstelling is erg kortdurend. Alternatief is een zuurstofbleekmiddel. De rubber naden kunnen een groter probleem vormen.

Op het internet kun je in het Engels wel wat doe-het-zelf handleidingen vinden voor onderhoud: http://www.doityourself.com/stry/cleani ... us-removal

Berichten: 8

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

Dank voor je mening. Ik denk inderdaad dat de hechting van de nadenkit cruciaal is. Sowieso al een moeilijk punt en weinig duurzaam.

De gewoonste dingen hebben met natuur of scheikunde te maken; dat is het interessante. Ja,t gaat over hout-onderhoud en wat is schadelijk of niet; zo kwam ik op scheikunde uit. Volgens mij heeft t alles met scheikunde te maken- alleen de samensteling van de kit al.

Daarom verwelkom en apprecieer ik de diverse tips en meningen. :D

Berichten: 12.262

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

En dan moet je eigenlijk weer weten wat die kit precies is. Siliconen, rubber, pur, wellicht nog heel iets anders?
Victory through technology

Berichten: 8

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

het gaat om een 1-component poly-urethaan


Berichten: 8

Re: teakhout en schoonmaakmiddel

dank voor de link...

heel veel verschillende meningen.

Reageer