Elektrische weerstand van een autoband?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12.262

Re: Elektrische weerstand van een autoband?

Maar wat voor weerstand heb je daar nou gemeten voor de autoband?

Ik stelde voor te meten vanaf de velg omdat dat gewoon praktisch is - ik neem aan dat de velgen wel electrisch verbonden zijn met het chassis via lagers, stangen, poelies etcetera.

Overigens lijkt met sterk dat je velgen van kunsttof zijn.. wellicht kunststof wieldoppen voor de sier gemonteerd over stalen velgen als je geen lichtmetalen velgen hebt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: Elektrische weerstand van een autoband?

Maar wat voor weerstand heb je daar nou gemeten voor de autoband?


15 MΩ (bericht #7)

Berichten: 12.262

Re: Elektrische weerstand van een autoband?

Ah okay, had ik even niet gezien. Maar dat maakt dus 15 M per band, dus voor de hele wagen pakweg 4 M naar de aarde. Dat lijkt me voldoende om opbouw van statische electriciteit tegen te gaan (veronderstelt dat het wegdek ook enigszinds geleidend is natuurlijk).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: Elektrische weerstand van een autoband?

Misschien 15 MΩ voor vier parallelgeschakelde banden, want ik heb het wiel niet losgemaakt van het chassis. De grond onder de auto was een relatief goede geleider, met name de voegen tussen de bakstenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: Heeft het heelal een grens?

jkien schreef: zo 24 mar 2013, 13:56 De elektrische weerstand van een fietsband blijkt veel groter te zijn dan die van een autoband. Volgens mijn multimeter is de weerstand tussen de metalen velg en een metalen plaat op de grond onder het fietswiel oneindig (d.w.z. > 200 MΩ). Stel dat de fietsband een goede isolator is, dan vraag ik me af of de fiets en zijn berijder opgeladen worden tijdens het fietsen. Als de fietser een elektroscoop vasthoudt (bij de knop), wijken de blaadjes dan uit elkaar?
P.S. De weerstand van de fietsband heb ik nu onderzocht met een elektroscoop. Eerst de elektroscoop statisch opgeladen, zodat de twee blaadjes elkaar afstootten, en vervolgens de knop van de elektroscoop tegen de fietsband gehouden. De elektroscoop ontlaadde zich binnen een seconde. De fietsband is dus geen goede isolator voor statische ladingen, ook al is zijn weerstand groter dan 200 MΩ.

Reageer