Wat is energie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Wat is energie?

Volgens E=mc^2 vertegenwoordigt energie een bepaalde hoeveelheid potentiele massa (en omgekeerd). Maar nou vraag ik me af, wat is energie eigenlijk, of hoe is energie aanwezig? Als je een atoom bekijkt, met daarin wat neutronen & protonen (quarks) in de kern en electronen er omheen, kan ik me voorstellen dat zo'n atoom een hoeveelheid massa heeft.

Kan een atoom ook energie hebben (afgezien van de potentiele energie waar zijn massa voor staat), en hoe zit het met de verschillende soorten energie (warmte, kinetische, etc)? Ik bedoel, hoe is fysiek gezien die energie "aanwezig"? Of is energie niet echt aanwezig maar is het een imaginair concept, en moet ik zien als een hoeveelheid kracht (d.w.z. krachtoverbrengende deeltjes van de 4 krachten) die alleen potentieel aanwezig is en kan worden uitgeoefend als er een bepaalde splitsing/fusie optreedt van elementaire deeltjes?

En wat betreft fotonen: hebben die of zijn die energie, of geen van beide? En wat bepaalt de hoeveelheid energie, hebben (of zijn) de fotonen van een electromagnetische gold van een bepaalde golflengte per definitie een specifieke hoeveelheid energie?

Misschien raken mijn vragen kant noch wal, alvast bedankt als iemand wat meer licht op deze zaak kan werpen :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat is energie?

Energie is het vermogen een actie te doen.

Maar het is dus ook een imaginair consept, ik zou het dan niet in kracht gaan vertalen, want dat is de differentiaal van energie.

Maar in feite sla je dus de spijker op de kop als je zegt dat Energie een soort tussenoplossing is. De natuurkundige wetten zouden/moeten alles beschrijven. Daardoor kun je energie vergelijkingen aan elkaar stellen, zoals hf = gamma*mc^2, waarbij dus licht (EM-energie) kan worden omgezet in massa. Er zou een universele wet moeten zijn die alle vergelijkingen oplost, dan zou je dus ook de term Energie kunnen weg laten omdat het niet een zodanig tastbaar iets is, het uit zich altijd in een andere vorm.

Berichten: 14

Re: Wat is energie?

En wat betreft fotonen: hebben die of zijn die energie, of geen van beide? En wat bepaalt de hoeveelheid energie, hebben (of zijn) de fotonen van een electromagnetische gold van een bepaalde golflengte per definitie een specifieke hoeveelheid energie?


Fotonen zijn "paketjes" energie, dus ik denk dat ze daarmee bedoelen dat ze energie zijn. De formule om de energie te berekenen van een foton is: E = h.f met h de constante van planck. Dus de energie van een foton hangt volledig af van de frequentie van de golfbeweging die het maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is energie?

Okee, maar welke plaats heeft energie dan in de huidige natuurkundige modellen? Kunnen twee atomen (of andere deeltjes) die zich in dezelfde toestand bevinden, verschillende hoeveelheden energie bevatten? En zo ja waar zit hem dat dan in, zeggen we dan dat het ene atoom meer (virtuele) "energie-deeltjes" o.i.d. heeft?

Of is de hoeveelheid energie eigenlijk een functie van een deeltje + zijn toestand (zoals snelheid, hoever bij andere massa's in de buurt, etc).

En over die fotonen, dat zijn dus pakketjes energie, maar ook de krachtoverbrengende deeltjes voor de elektromagnetische kracht. Komen deze twee betekenissen overeen? En kun je dan ook pakketjes energie voor de andere 3 soorten natuurkrachten hebben, zoals de (theoretische) gravitonen voor zwaartekracht?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat is energie?

Okee, maar welke plaats heeft energie dan in de huidige natuurkundige modellen? Kunnen twee atomen (of andere deeltjes) die zich in dezelfde toestand bevinden, verschillende hoeveelheden energie bevatten?
Nee, als zij de precies de zelfde toestand hebben niet nee. De energie van een deeltje wordt bepaalt door de toestand waar het in verkeerd.
En over die fotonen, dat zijn dus pakketjes energie, maar ook de krachtoverbrengende deeltjes voor de elektromagnetische kracht. Komen deze twee betekenissen overeen?
Vele experimenten hebben aangetoont dat licht zowel golf als deeltjes eigenschappen bezit.
En kun je dan ook pakketjes energie voor de andere 3 soorten natuurkrachten hebben, zoals de (theoretische) gravitonen voor zwaartekracht?
Ja, dat denken mensen wel, ik ben daar echter niet voor omdat ik denk dat er helemaal geen gravitonen zijn. Zwaartekracht is namelijk een effect van massa, en massa zijn weer fotonen in een bepaalde toestand. Je kunt je ook wel voorstellen dat de zwakke en sterke atoomkracht krachten zijn die voortkomen uit de configuratie van de quarks en dus mischien wel alleen uit E-M krachten bestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Wat is energie?

Massa zijn fotonen in een bepaalde toestand? Dat begrijp ik toch niet...
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat is energie?

Massa en fotonen zijn wel in elkaar omzetbaar, misschien daarom. Net zoals massa energie is in een bepaalde vorm.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is energie?

Nee, als zij de precies de zelfde toestand hebben niet nee. De energie van een deeltje wordt bepaalt door de toestand waar het in verkeerd.
En wat bepaalt dan precies de soort energie waar we het vaak over hebben, zoals kinetische, thermische, enzovoort. Wat is bijvoorbeeld temperatuur, wat is het verschil tussen twee H2O molekulen waarvan er één 10 graden celsius is en de ander 20? Die van 20 graden "trilt harder" (sterkere Brownse bewegingen toch?), maar wat heeft dat molekuul, fysisch gezien, wat die ander niet of minder heeft?
En over die fotonen, dat zijn dus pakketjes energie, maar ook de krachtoverbrengende deeltjes voor de elektromagnetische kracht. Komen deze twee betekenissen overeen?
Vele experimenten hebben aangetoont dat licht zowel golf als deeltjes eigenschappen bezit.
Ja ok, maar ik bedoelde niet of het nou wel of geen echte deeltjes zijn, maar meer of die krachtoverbrengende eigenschap (van electromagnetisme) op hetzelfde neerkomt als "pakketjes energie zijn".
En kun je dan ook pakketjes energie voor de andere 3 soorten natuurkrachten hebben, zoals de (theoretische) gravitonen voor zwaartekracht?
Ja, dat denken mensen wel, ik ben daar echter niet voor omdat ik denk dat er helemaal geen gravitonen zijn. Zwaartekracht is namelijk een effect van massa, en massa zijn weer fotonen in een bepaalde toestand. Je kunt je ook wel voorstellen dat de zwakke en sterke atoomkracht krachten zijn die voortkomen uit de configuratie van de quarks en dus mischien wel alleen uit E-M krachten bestaan.
Even afgezien van je laatste zin, zijn er dan in feite 4 (of 3) soorten energie, namelijk voor elk van de 4 natuurkrachten een potentiële hoeveelheid van die kracht die kan worden uitgeoefend door die energie? Dus dat bijvoorbeeld "electromagnetische energie" potentiële EM kracht voorstelt (dwz: is het vermogen om EM kracht uit te oefenen), en net zo zijn er energievormen voor de andere 3 krachten?

Bedoel je trouwens met "massa zijn weer fotonen in een bepaalde toestand" de energie (als fotonen) die die massa representeert volgens E=mc2?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 717

Re: Wat is energie?

Ok Rogier, dan ga ik hier maar even verder. Een paar dingen van energie begrijp ik (in ieder geval verkeer in in die waan).
Wat is bijvoorbeeld temperatuur, wat is het verschil tussen twee H2O molekulen waarvan er één 10 graden celsius is en de ander 20? Die van 20 graden "trilt harder" (sterkere Brownse bewegingen toch?), maar wat heeft dat molekuul, fysisch gezien, wat die ander niet of minder heeft?
Dat is inderdaad trilling. Hoe meer trilling hoe meer energie. Bij 0 K staat alles in een atoom stil. Er is dan dus geen energie meer aanwezig. Er is volgens mij fysisch geen verschil tussen de twee atomen.

Maar de vraag wat energie is blijft dus vooralsnog open. Heb je zelf een bepaalde theorie?

Re: Wat is energie?

Rogier schreef:En wat betreft fotonen: hebben die of zijn die energie, of geen van beide? En wat bepaalt de hoeveelheid energie, hebben (of zijn) de fotonen van een electromagnetische gold van een bepaalde golflengte per definitie een specifieke hoeveelheid energie?


Fotonen zijn "paketjes" energie, dus ik denk dat ze daarmee bedoelen dat ze energie zijn. De formule om de energie te berekenen van een foton is: E = h.f met h de constante van planck. Dus de energie van een foton hangt volledig af van de frequentie van de golfbeweging die het maakt.
Als E=h.f waar heb je in gods naam E=mc^2 gelaten? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat is energie?

Als E=h.f waar heb je in gods naam E=mc^2 gelaten?   :shock:
Eigenlijk is het:

E=√(m2c4+p2c2)

Hierin is m de massa, c de lichtsnelheid en p de impuls. In het geval dat m=0, zoals geldt voor een foton, reduceert dit to E=pc=hf.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Wat is energie?

Dat is inderdaad trilling. Hoe meer trilling hoe meer energie. Bij 0 K staat alles in een atoom stil. Er is dan dus geen energie meer aanwezig. Er is volgens mij fysisch geen verschil tussen de twee atomen.

Maar de vraag wat energie is blijft dus vooralsnog open. Heb je zelf een bepaalde theorie?
Houd in de gatendat temperatuur alleen betekenis heeft als statistische grootheid, dus voor grote hoeveelheden atomen.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat is energie?

Eigenlijk is het:

E=√(m2c2+p2c2)


Het is:

E = √(m^2*c^4+p^2*c^2)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat is energie?

Inderdaad, anders kloppen de dimensies ook niet...

Fout verbeterd.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is energie?

Het is me nog niet helemaal duidelijk. Bestaat energie nou eigenlijk wel "echt", of is het alleen een denkbeeldig concept om dingen in elkaar om te rekenen? Dus dat een massa x gelijkwaardig is aan (d.w.z. kan worden omgezet in) hoeveelheid y fotonen van een bepaalde golflengte, hetgeen weer gelijk is aan een hoeveelheid z protentiële kracht die kan worden uitgeoefend.

En staat energie in de vorm van fotonen alleen voor een hoeveelheid potentiele EM kracht? Dus wat ik hier vroeg:
Zijn er dan in feite 4 soorten energie, namelijk voor elk van de 4 natuurkrachten een potentiële hoeveelheid van die kracht die kan worden uitgeoefend door die energie? Dus dat bijvoorbeeld "electromagnetische energie" potentiële EM kracht voorstelt (dwz: is het vermogen om EM kracht uit te oefenen), en net zo zijn er energievormen voor de andere 3 krachten?
En hoe moet ik dit relateren aan de alledaagse gangbare vormen van Energie, zoals kinetische energie, warmte-energie, etc?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer