horizontale verplaatsing portaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

horizontale verplaatsing portaal

Ik moet voor verschillende constructies de M- en V-lijn, de oplegreacties, doorbuiging en horizontale verplaatsing handmatig berekenen. Bij een portaal heb ik verschillende vragen over het berekenen van deze.

Het gaat om twee kolommen HEA200, één is daarvan onder ingeklemd scharnierend verbonden en één staat op een roloplegging. Daarboven ligt een HEA300 ligger aan beide kanten ingeklemd (zie bijgevoegde bestand). Op de ligger is een gelijkmatig verdeelde q-last van 10kN/m

Geldt hierbij Moment in hoekpunten = q.L3/(8H+12L) ?

Voor het moment midden in de ligger heb ik gewoon M = 1/8 qL2 aangehouden.

Doorbuiging ligger w = (5/384)(qL4/EI)

Hoe bereken ik de horizontale verplaatsing? En gaat er een dwarskracht door de kolommen heen? En zo ja, hoe teken ik deze?
Bijlagen
technosoft opd2 opg2.jpg
technosoft opd2 opg2.jpg (21.21 KiB) 1290 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: horizontale verplaatsing portaal

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum voor constructieleer.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: horizontale verplaatsing portaal

fpruijst schreef: ma 25 mar 2013, 10:13
Geldt hierbij Moment in hoekpunten = q.L3/(8H+12L) ?

Voor het moment midden in de ligger heb ik gewoon M = 1/8 qL2 aangehouden.

Doorbuiging ligger w = (5/384)(qL4/EI)

Hoe bereken ik de horizontale verplaatsing? En gaat er een dwarskracht door de kolommen heen? En zo ja, hoe teken ik deze?
Volgens mij heb je de principes niet helemaal door.

Stap 1: externe reacties bepalen

Stap 2: op basis van de reacties + belastingen de snede krachten bepalen.

Je zal zien dat je geen horizontale reactie kracht hebt en dus ook geen dwarskracht in de kolom. Probeer eens verder te gaan. Je zal zien dat er iets van jou veronderstellingen niet juist is.

De horizontale verplaatsing kan je bepalen met bijvoorbeeld de methode van de virtuele arbeid.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 54

Re: horizontale verplaatsing portaal

Omdat de rechter kolom een roloplegging heeft kun je middels de hoekverdraaiing in de knooppunten de verplaatsing tengevolge van een stijve verbinding in het rechter bovenste knooppunt de verplaatsing bepalen.

Dan kom je uit op ongeveer 9 mm

Berichten: 12

Re: horizontale verplaatsing portaal

Ik ben ook erg benieuwd hoe deze vraag opgelost moet worden.

De bovenstaande formules zijn wel de juiste toch?

Kan iemand mij verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: horizontale verplaatsing portaal

Volg de stappen van Jhnbk.

Dus: eerste stap: bepaal de reactiekrachten door het globale evenwicht uit te drukken. Dat is in dit gevalook mogelijk om intuïtief te doen (ql/2).

Vertrek nu van een extern punt (bijvoorbeeld linksonder), en maak een snede. Druk dwarskracht en moment uit in functie van de lopende variabele x. Vul voor x de extreme punten in (x=0) en (x=L).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12

Re: horizontale verplaatsing portaal

Ik kom op 8,2 mm uit.

Dus dat zal wel eens kunnen kloppen

Bedankt in ieder geval

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: horizontale verplaatsing portaal

Klopt. (Ik berekende 8,148 mm met software :) )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer