[Profielwerkstuk Scheikunde] Infraroodspectroscopie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Profielwerkstuk Scheikunde] Infraroodspectroscopie

Bij bepaalde alcoholblaastesten wordt gebruik gemaakt van infraroodspectroscopie. Volgens mij wordt dan infraroodstraling geabsorbeerd door atoombindingen. Maar wat gebeurt er dan precies. Want ik heb geleerd dat een elekton uit zijn baan wordt geschoten wanneer het een foton opneemt. Gebeurt dit dan ook bij het gemeenschappelijk elektronenpaar van de atoombinding?


Berichten: 3

Re: [Profielwerkstuk Scheikunde] Infraroodspectroscopie

Bedankt voor de links, maar ik begrijp nog steeds niet hoe het precies zit met die trillingen van de bindingen. Want wat gebeurt daar mee als er infrarode straling opvalt? Kan iemand mij dat vertellen?

Berichten: 288

Re: [Profielwerkstuk Scheikunde] Infraroodspectroscopie

Voor het opnemen van een infrarood spectrum wordt een kleine hoeveelheid van het te onderzoeken materiaal blootgesteld aan infrarood licht. Infrarood licht bestaat uit golflengtes van 2.5 µm tot 500 µm en wordt uitgezonden door een infrarood licht bron in de spectrometer.

In een molecuul zijn de atomen met elkaar verbonden door middel van chemische bindingen die met een specifieke frequentie bewegen (trillen). Wanneer deze specifieke trilling (energie) overeenkomt met een specifiek trilling (frequentie) van het infrarood licht zal dit worden geabsorbeerd door die bepaalde chemische binding. Het aantal specifieke golflengtes van het infrarood licht dat door een materiaal geabsorbeerd kan worden hangt af van het aantal specifieke chemische bindingen dat zich in het molecuul bevindt. Elk materiaal heeft zijn eigen specifieke vingerafdruk dat door de infrarood spectrometer wordt voorgesteld als een infrarood spectrum.


Reageer