Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Hallo iedereen,

Ik zit momenteel in mijn eerste jaar burgerlijk ingenieur en volgend jaar moeten wij een keuze maken. Toen ik aan de studie begon was de bedoeling om werktuigkunde te kiezen aangezien ik motoren en bewegende dingen ongelooflijk interessant vind. Nu, sinds het 2de trimester hebben we natuurkunde en ik moet zeggen dat dat een super vak is. Daarom ben ik beginnen te twijfelen om misschien toegepaste natuurkunde te nemen. Bij werktuigkunde kan ik me vaag wel iets voorstellen wat je later kan doen, maar bij natuurkunde kan ik dat niet. Wat kan je daar dan verder mee doen? Wat zouden jullie doen? Zijn er ervaringsdeskundigen die hun mening hier even kunnen over uiten :) ?

Alvast bedankt!
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Opmerking moderator

Iemand die hier een nuttige bijdrage kan leveren?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Valt toegepaste natuurkunde binnen ingenieur in Gent? Want als je werkelijk 'fysica' bedoelt als richting kan ik je vertellen dat die richting erg theoretisch blijft, wat zo blijft naarmate de jaren vorderen.

(Ik studeer burgerlijk ingenieur in Brussel, maar ken mensen in de fysica).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Het is echt een richting die we kunnen kiezen als richting voor burgerlijk ingenieur. Deze richting wordt wel alleen gegeven aan Ugent zo blijkt.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Sorry, dan weet ik het niet ;) Misschien iemand anders?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Een ervaringsdeskundige ben ik zeker niet, maar wat je ermee kan doen, lijkt me nog vrij duidelijk: uiteraard een doctoraat in de fysica (meer zuiver of toegepast) of ingenieurswetenschappen voorbereiden, maar ook je voorbereiden op je kennis inzetten in de industrie. Ik denk maar aan bedrijven waar onderzoek gebeurt naar vaste-stoffysica, kernfysica, maar ook elektronica of dergelijke. Je kunt hierbij denken aan bedrijven als imec.

In mijn ogen is het grootste verschil met jouw opleiding (toegepaste natuurkunde) en een "echte" fysica-master dat jij breder geschoold (en dus minder "diep") wordt: bij fysica heb je in je master alleen nog vakken over kern-fysica of alleen nog over vaste-stof of... en bij jou is het meer "een beetje van (bijna) alles".

Maar al dit betekent niet dat je hiertoe beperkt bent in je (beroeps)keuze later: je opleiding (ongeacht welke exact) maakt je net "breed inzetbaar" en je kunt even goed ergens totaal anders eindigen ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Werktuigkunde vs Toegepaste natuurkunde

Bedankt voor de reacties, morgen ga is er een info sessie dus daar zal ik ook wat uithalen hoop ik :)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer