Productie azijnzuuranhydride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Productie azijnzuuranhydride

Beste chemici,

Ik heb een vraagje voor jullie, ik zou graag willen weten hoe er van azijnzuur azijnzuuranhydride gemaakt wordt. Ik heb op internet ernaar gezocht maar kom niet verder dan dit:

Azijnzuuranhydride is een organische verbinding met de formule C4H6O3. Het is een derivaat van azijnzuur, dat door condensatie van twee azijnzuurmoleculen ontstaat. Hierbij wordt water uit twee carboxylgroepen geëlimineerd en aansluitend de beide overblijvende componenten met elkaar worden verbonden.

Dit is verder niet heel duidelijk, graag zou ik weten hoe het water uit de twee carboxylgroepen geëlimineerd wordt en hoe beide overblijvende componenten met elkaar verbonden worden..

Bij voorbaat dank!

Berichten: 299

Re: Productie azijnzuuranhydride

Misschien is dit helpvol:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fischer-verestering

Dit is een reactie tussen een alcohol en een carbonzuur. Maar het mechanisme is volgens mij hetzelfde als tussen 2 carbonzuren. De OH-groep van het alcohol wordt dan gewoon vervangen door de OH-groep van het carbonzuur.

Ik zou wel nog bevestiging vragen, ik ben helemaal niet zeker!

Berichten: 4

Re: Productie azijnzuuranhydride

Stinne 3, bedankt voor je reactie! (zelfs op Pasen!). Het probleem is dat ik het niet na kan vragen omdat ik het als ''extra'' bij mijn assessment wil vernoemen. Wel komt de link van Wikipedia goed overeen met het idee dat ik erbij had. Ik heb afgelopen periode een paracetamol fabriek ontworpen, waarbij azijnzuur het bijproduct is. Ik wou dus onder mijn assessment uitleggen hoe er van azijnzuur, azijnzuuranhydride gemaakt kan worden (dit omdat azijnzuuranhydride weer een grondstof is bij het maken van paracetamol).

Heb je misschien nog andere ideeën?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Productie azijnzuuranhydride

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetic_anhydride Kun je hier wat mee? Google op Monsanto proces voor diepgang.

Berichten: 4

Re: Productie azijnzuuranhydride

Hallo Fuzzwood, ik heb op de site gekeken maar hier staat volgens mij geen uitleg over hoe er van azijnzuur azijnzuuranhydride gemaakt wordt.. Of mis ik misschien iets in het document?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Productie azijnzuuranhydride

Mja er staat een beetje obscure regel in die zegt dat er van azijnzuur eerst het acetyljodide geproduceerd wordt dat dan met vers azijnzuur of zijn zout reageert tot azijnzuuranhydride.

Dit kan overigens niet in waterig milieu plaatsvinden.

Je kan het ook stevig (700 °C) opstoken met triethylfosfaat als katalysator waardoor er keteen (H2C=C=O) ontstaat, azijnzuur minus 1 watermolecuul dus, dat dan kan condenseren tot azijnzuuranhydride met een ander azijnzuurmolecuul.

Berichten: 4

Re: Productie azijnzuuranhydride

Hallo Fuzzwood, bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik hiermee een stuk verder kom! Een fijne Pasen verder!

Reageer