Wanddikte berekenen op torsie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Wanddikte berekenen op torsie

Beste forum leden,

Als eerste wil ik melden dat ik nieuw ben op dit forum. Op dit moment ben ik aan het afstuderen als werktuigbouwkundige en leek het me wel handig om wanneer het nodig is jullie hulp te kunnen inschakelen! Dit wordt dan ook zeer gewaardeerd!

Dan nu mij vraag:

Ik ben bezig met het berekenen van een wanddikte voor een vijzel gemaal bestaand uit composiet. Nu wil ik dit aan de hand van een torsie berekening doen:

Afbeelding Bron: Wikipedia.

Door het wringingsmoment en weerstandsmoment tegen wrijving uit te schrijven kom ik op de volgende formule:

Afbeelding

hierin is:

τ: de toelaatbare torsiespanning [MPa]

m: de massa [kg]

n: omwentelingen [omw/s]

r: de straal [mm] r1 binnen straal en r2 buiten straal

1/2*m*(r2^2+r1^2) het massa traagheidsmoment kg*mm

2π*n de hoeksnelheid in rad/s om aan de hoekversnelling te komen neem ik voor het gemak even 1 seconde op maximale snelheid dus wordt het rad/s^2.

Dit traagheidsmoment en de hoekversnelling vormen samen Nmm. Het wringingsmoment is in Nmm^2 dus vandaar dat het nogmaals wordt vermenigvuldigd met de straal.

Nu wil ik deze formule omvormen zodat r2 berekend kan worden, hier kom ik zelf nog niet echt uit. De andere waardes zijn allemaal bekend.

Berichten: 4

Re: Wanddikte berekenen op torsie

Ik kom nu tot zo ver:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wanddikte berekenen op torsie

Je kunt gebruiken dat a4 - b4 = (a2 + b2)(a2 - b2). Je krijgt dan:
\(\frac{\tau \pi}{m 2\pi n r_2} = \frac{1}{r_2^2 - r_1^2}\)
of dus
\(\tau \pi (r_2^2 - r_1^2) = 1(m 2\pi n r_2)\)
. Dit is een tweedegraadsvergelijking in r2(waarin je de pi nog kunt schrappen overigens).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Wanddikte berekenen op torsie

Top! Hartstikke bedankt.

Afbeelding

Dit is het uiteindelijk geworden. Nu kan ik dit verwerken in me Excel. Waardoor er mooie waardes uit zullen rollen. De vergelijking klopt. Nogmaals bedankt voor het op weg helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wanddikte berekenen op torsie

Graag gedaan :) . Nu kun je zelf nog bepalen of beide oplossingen steek houden of niet. Maar ik veronderstel dat een negatieve r2 (iets in mm) niet echt steek houdt. Maar dat kun je zelf best analyseren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Wanddikte berekenen op torsie

Ja zeker, had nog wel een klein foutje waardoor de waardes omgedraaid worden. Maar bij gebruik van me solver op me rekenmachine kom ik op de zelfde waardes uit. En inderdaad de negatieve waarde is niet van toepassing.

Reageer