[scheikunde] Al(OH)4 of Al(OH)3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Al(OH)4 of Al(OH)3

http://reynaert.nl/storage/examencd/vwo/vwo/vsk/htm/bestanden/vsk1203iiopg2.pdf

Ik was opdracht 11 aan het maken.

Daarbij heb ik dit gedaan:

O2 + 2H2O + 4e+--> 4 OH- 3x

Al + 4OH----> Al(OH)4 + 3e- (binas 48) 4x

------------------------------------------------------------------ +

3O2 + 6H2O + 4Al + 4OH- --> 4Al(OH)4-

Maar volgens de antwoorden moet het Al(OH)3worden, hoe kan ik dit weten? Deze stof staat niet in tabel 48.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

omdat het aluminiumion driewaardig is, Al3+ , en het hydroxide-ion eenwaardig , OH-, en als je daarvan een neutraal zout wil maken kan dat alleen door één aluminiumion samen te brengen met 3 hydroxide-ionen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

Oké heeft de reactie in tabel 47 van Binas daar ook iets mee te maken?

Maar het is dus omdat het een vaste stof wordt, wat ik uit de opgave had moeten halen. Als er gewoon zou staan alumiumhydroxide kon het net zo goed gewoon 4 zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

aluminium(III)hydroxide is gewoon Al(OH)3. Al(OH)4- heet aluminaat (en blijft in oplossing)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

Oké bedankt Typhoner.

Is dat ook ergens te vinden in binas? Of moet ik uit mijn hoofd weten wanneer iets hydroxide is en wanneer niet bij alle stoffen? Of is daar nog een regel voor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

als ik het goed lees staat in de opgave dat er aluminiumhydroxide wordt gevormd, en niet een of ander ......aluminaat.

Niet moeilijker gaan denken dan nodig is is bij examenopgaven ook niet zelden het devies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

Ja dat klopt. Maar ik vraag me af hoe ik kan weten of het alumiumhydroxide is of alumiumaluminaat.

Ik dacht gewoon met OH, dan zal het wel hydroxide zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

Girlyy schreef: di 02 apr 2013, 16:23
Oké heeft de reactie in tabel 47 van Binas daar ook iets mee te maken?
Nee, dat gaat over complexe ionen en daar heb je hier niet mee te maken. Als tweede halfreactie heb je de halfreactie met Al nodig, waarbij het aluminiumion ontstaat. Probeer nu met deze halfreacties de totaalreactie op te stellen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

Oké, maar is het als het hydroxide is dan altijd (OH)3 ook bij bijvoorbeeld ijzerhydroxide of tinhydroxide?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

Ow nee, dat is niet zo... Is het dan wanneer de volledige lading gedekt wordt? Bijvoorbeeld Na+ => NaOH, Ca2+=>Ca(OH)2

Berichten: 12.262

Re: Al(OH)4 of Al(OH)3

Ik denk dat je moet kijken naar het anion. Als ik vluchtig die opgave lees zie ik een oplossing van keukenzout. Je zou dan moeten nagaan of natriumaluninaat oplosbaar is in water - geen idee of dat specifiek in een binas staat.
Victory through technology

Reageer