[scheikunde] reactiesnelheid: gemiddelde en ogenblikkelijke

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

reactiesnelheid: gemiddelde en ogenblikkelijke

Hoi,

ik heb hier een boek die zegt dat de gemiddelde reactiesnelheid gelijk is aan de ogenblikkelijke reactiesnelheid. Dat is toch helemaal niet waar?

Trouwens ze zijn de stoichiometrische coefficient vergeten te plaatsen naast "delta t" in dit geval 2.

Weet iemand wat ze daarmee bedoelen, want eigenlijk klopt dit helemaal niet.

Dank bij voorbaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: reactiesnelheid: gemiddelde en ogenblikkelijke

voip4341 schreef: wo 03 apr 2013, 20:04
ik heb hier een boek die zegt dat de gemiddelde reactiesnelheid gelijk is aan de ogenblikkelijke reactiesnelheid. Dat is toch helemaal niet waar?


ik zie niet onmiddellijk waar ze dat zeggen? Of bedoel je het feit dat ze een Δ i.p.v. een "d" gebruiken?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 16

Re: reactiesnelheid: gemiddelde en ogenblikkelijke

Hier zeggen ze dat de gemiddelde reactiesnelheid gelijk is aan de ogenblikkelijke.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: reactiesnelheid: gemiddelde en ogenblikkelijke

hoe bedoel je? bedoel je de Δ als "gemiddeld" terwijl een "d" ogenblikkelijk is?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 16

Re: reactiesnelheid: gemiddelde en ogenblikkelijke

Het is toch zo dat gemiddelde reactie snelheid altijd zo wordt uitgedrukt (met behulp van de volgende formule):

Afbeelding

En de ogenblikkelijke snelheid wordt met de "rate law" oftewel "snelheidsvergelijking" uitgedrukt.

En je ziet dat ze daar de twee gelijk stellen aan elkaar wat ik helemaal niet begrijp. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: reactiesnelheid: gemiddelde en ogenblikkelijke

aha, wat je daar zegt is niet helemaal juist.

Jij geeft inderdaad de definitie van een gemiddelde reactiesnelheid. (je kan perfect de analogie maken met snelheden in de fysisca). De definitie van de ogenblikkelijke snelheid is dezelfde, maar dan in differentiaalvorm, dus met afgeleiden (dt) i.p.v. delta's. Ik denk dat, omwille van consistentie, je boek dat ook zo zou moeten noteren.

De rate law is gewoon "nog een andere" uitdrukking voor de snelheid, eentje die specifiek is voor de beschouwde reactie. Trek opnieuw de parallel met snelheden in de mechanica: De ogenblikkelijke snelheid van een auto is steeds v = dx/dt, maar ik zou bijvoorbeeld zodanig kunnen versnellen dat mijn snelheid gelijk is aan v = kx. Dat is dan de "rate law" voor de snelheid van de auto: deze is alleen geldig voor het specifieke geval, terwijl de definitie van de snelheid uiteraard steeds waar is (want het is de definitie).
This is weird as hell. I approve.

Reageer