[scheikunde] Werking filter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Werking filter

Ik snap de werking van een filter niet helemaal. Ik dacht altijd dat een filter gewoon de grote moleculen tegenhield en de kleine doorliet. Maar nu weet ik dat het opgeloste stof doorlaat en een neerslag opvangt.

Ik vraag me nu af hoe het komt dat bv een kleine molecule zoals AgCl niet door een filter raakt en bv een grote molecule zoals NH4+ wel. Maw hoe komt het dat een opgeloste stof altijd door een filter raakt onafhankelijk van de grootte van de moleculen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Werking filter

Je hebt het over moleculen AgCl, maar die bestaan helemaal niet. Er zijn geen losse moleculen neergeslagen, het gaat bij neerslagen om samenklonteringen (aggregaten) van heel veel ionen in roosters. Zou het om losse moleculen gaan, dan zou je die niet eens zien, dan zou je dus evengoed een heldere vloeistof hebben.

De losse ionen, in oplossing dus, zullen, net als watermoleculen, klein genoeg zijn om de openingen in een filter te passeren. Maar die aggregaten zijn veelal al te groot voor de poriën in een filterpapiertje.

(NB, bij ultrafiltratie en omgekeerde osmose worden filtermembranen gebruikt die ook losse moleculen of ionen kunnen tegenhouden, afhankelijk van afmeting, lading en/of structuur zelfs.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 299

Re: Werking filter

Bedankt voor het antwoord!

Reageer