[natuurkunde] Auto in verkante bocht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Auto in verkante bocht

Ik begrijp een oefening niet zo goed, kan iemand mij hierbij helpen?

De oefening: 'Een auto rijdt op de snelweg door een hellende bocht met een hellingshoek van 22°. Bereken de maximale snelheid die de auto kan halen waarbij ook de wrijvingskracht vereist is om in de bocht te blijven. Stel dat de straal van de bocht 50 m bedraagt en dat de statische wrijvingscoëfficiënt tussen de banden en het wegdek 0,60 is.

Het antwoord is 92 km/h

Met vriendelijke groet

BELC

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Auto in verkante bocht

En waar zit je probleem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Auto in verkante bocht

Maak eens een nette tekening met alle krachten erin.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Auto in verkante bocht

@Jan van de Velde

Ik had al meerdere manieren geprobeerd, gestart maar kwas altijd verkeerd uit. Zou u mij anders eens op weg kunnen helpen?

@aadkr

Zal daar eens mee beginnen, bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Auto in verkante bocht

BELC schreef: ma 08 apr 2013, 10:22
@aadkr

Zal daar eens mee beginnen, bedankt :)
Maak die schets dan in Paint en upload hem hier als bijlage. Kan ieder van je helpers er vervolgens dingen an toevoegen, dat praat vaak makkelijker dan woorden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Auto in verkante bocht

Voila
Bijlagen
Afbeelding Oefening Fysica.jpg
Afbeelding Oefening Fysica.jpg (41.06 KiB) 497 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Auto in verkante bocht

Die rode F is er simpelweg niet, er is niets wat de auto in de bocht naar boven trekt.

omdat de benodigde centrifugaalkracht horizontaal naar het middelpunt van de bocht moet wijzen is je keuze van assenstelsel rekentechnisch niet handig. Neem de y-as handiger gewoon verticaal.
bocht.png
bocht.png (143.78 KiB) 521 keer bekeken
Verticaal: de verticale componenten van normaalkracht (G·cos 22) , wrijvingskracht (µ·N) en gewicht (=m·g) moeten in evenwicht zijn (vergelijking 1)

Horizontaal: de horizontale componenten van wrijvingskracht en normaalkracht samen moeten gelijk zijn aan de benodigde centrifugaalkracht m·v²/r (vergelijking 2)

twee vergelijkingen, los op voor v.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Auto in verkante bocht

Ik begin het nu te snappen. Bedankt, heel erg bedankt!

Berichten: 2

Re: Auto in verkante bocht

x: fw + G*sin(22°) = m*v^2/r
y: Fn = G*cos(22°)
 
fw = G*cos(22°)*0,6
 
uitkomst: 77km/h en geen 92....

Berichten: 2

Re: Auto in verkante bocht

Jan van de Velde schreef: Die rode F is er simpelweg niet, er is niets wat de auto in de bocht naar boven trekt.

omdat de benodigde centrifugaalkracht horizontaal naar het middelpunt van de bocht moet wijzen is je keuze van assenstelsel rekentechnisch niet handig. Neem de y-as handiger gewoon verticaal.

Afbeeldingbocht.png

Verticaal: de verticale componenten van normaalkracht (G·cos 22) , wrijvingskracht (µ·N) en gewicht (=m·g) moeten in evenwicht zijn (vergelijking 1)

Horizontaal: de horizontale componenten van wrijvingskracht en normaalkracht samen moeten gelijk zijn aan de benodigde centrifugaalkracht m·v²/r (vergelijking 2)

twee vergelijkingen, los op voor v.
ben ik verkeerd met mijn uitkomst van 77km/h ?

Reageer