[natuurkunde] Volumedebiet door 2 koelers met 1 pomp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Volumedebiet door 2 koelers met 1 pomp

Hallo,

wie kan me helpen bij deze vraag?

Een pomp perst water door twee parallel geschakelde koelers. Koeler 1 bestaat uit 20 parallel geschakelde pijpen met een inwendige diameter van 2.5 mm en een lengte van 1.5 meter. Koeler 2 bestaat uit 30 parallel geschakelde pijpen met een inwendige diameter van 4 mm en een lengte van 2.4 meter.

De wrijvingscoëfficiënt (kleine letter lambda) is voor alle pijpen 0.04. Het verlies in de leiding naar en van de koelers tot aan de pomp mag worden verwaarloosd. De opbrengst van de pomp in deze opstelling bedraagt 5 liter per seconde. De kinematische viscositeit van water is 10^-6 m^2/s.

Gevraagd:

a. Bepaal het volumedebiet dat door koeler 1 en koeler 2 stroomt.

b. Bepaald de benodigde opvoerdruk van de pomp.

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Volumedebiet door 2 koelers met 1 pomp

Opmerking moderator

Hoever kom je hier zelf al mee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Volumedebiet door 2 koelers met 1 pomp

Veel verder dan Q=Q1+Q2 en de Delta P1 = Delta P2 eigenlijk niet. Ben er al 3 uur mee aan het stoeien, maar staar me ondertussen blind.

Berichten: 34

Re: Volumedebiet door 2 koelers met 1 pomp

Volgens mij moet je eerst een schema tekenen, de beide koelers benaderen als een smoring ( buis ).

Weerstand smoring 1

ha = K . ( va^2/ 2.g) = ( m^2/s^2 / m/s^2) = meters

K = lambda x ( lengte buizen / diameter)

weerstand 2

ha = K . ( vb^2/ 2.g) = ( m^2/s^2 / m/s^2) = meters

K = lambda x ( lengte buizen / diameter)

Vervolgens stel je Ha =HB aan elkaar gelijk zodat je va in een vb vorm kan schrijven. Nu probeer je doormiddel van subsitutie va als vb in de onderstaande formule in te vullen.

Vervolgens Q1(pomp) = Ab * va + Ab *vb = (m^2*m/s) + (m^2*m/s) = m^3/s

Volgens mij moet je ver komen.

Reageer