Standaardafwijking (in weken) vs. Standaardafwijking (in dagen)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Standaardafwijking (in weken) vs. Standaardafwijking (in dagen)

Beste,

Ik heb een probleempje voor mijn thesis. Dit is wat ik heb

- waarnemingen voor 20 DAGEN (4 weken met telkens 5 dagen)

- de standaardafwijking van deze waarden (via excel met de functie =stddev())

Nu heb ik nieuwe data en moet ik opnieuw de standaardafwijking bepalen en die vergelijken met de vorige standaardafwijking.

- waarnemingen voor 4 WEKEN (dus nu op weekniveau en niet per dag)

- standaardafwijking van deze 4 waarden

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de 2de standaardafwijking (in weken) omzetten zodat ik die kan vergelijken met de 1ste standaardafwijking (in dagen). Kwestie van appelen met peren te kunnen vergelijken hé :)

Alvast bedankt!

Little_Angel12

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Standaardafwijking (in weken) vs. Standaardafwijking (in dagen)

Standaardafwijking van wat?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Standaardafwijking (in weken) vs. Standaardafwijking (in dagen)

De waarnemingen stellen het verbruik voor van een bepaald onderdeel van een auto!

Dus ik bepaal eerst de standaardafwijking van het verbruik op basis van dagelijkse waarnemingen.

Dan moet ik ook de standaardafwijking van het verbruik bepalen op basis van wekelijkse waarnemingen.

En deze twee moet ik vergelijken, maar dan moeten die omgezet worden naar gelijkaardige grootheden. En daar zit ik vast ..

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Standaardafwijking (in weken) vs. Standaardafwijking (in dagen)

Wat is de eenheid van je standaardafwijking.

Als de eenheid van standaardafwijking A liter/dag is, en de eenheid van standaardafwijking B is liter/week, dan moet je B nog vermenigvuldigen met 1week/7dagen (=1).

Als de eenheid van standaardafwijking A liter/dag is, en de eenheid van standaardafwijking B is ook liter/dag, dan kun je die gewoon rechtstreeks vergelijken.

Let op, bovenstaande is louter wiskundig gezien. Typisch mag je niet zomaar data uit verschillende bronnen bij elkaar gooien en vergelijken. Je moet eerst verifiëren of de gebruikte methodologie wel voldoende overeenkomt vooraleer je een nuttige vergelijking kunt maken. En bij het maken van die vergelijking maak je best gebruik van een statistische toets zodat je niet-significante verschillen van het gemiddelde niet gaat overroepen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 132

Re: Standaardafwijking (in weken) vs. Standaardafwijking (in dagen)

Hou er rekening mee dat de standaardafwijking van bijv 7 dagen niet gelijk is aan die van 7 x standaard afwijking van 1 dag. De variantie is inderdaad 7 dagen= 7 x variantie 1 dag. De standaard afwijking groeit met de wortel dus:

standaardafwijking 7 dagen = wortel(7) * standaardafwijking 1 dag

dus de standaardafwijking van 20 dagen delen door wortel 20 is die van 1 dag. Bij 4 weken delen door wortel 28.

Berichten: 3

Re: Standaardafwijking (in weken) vs. Standaardafwijking (in dagen)

Hartelijk dank voor het antwoord!!! :)

Reageer