[wiskunde] Integreren. Problemen met twee oef.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Integreren. Problemen met twee oef.

Is er iemand die mij goed op weg kan zetten voor deze twee oefeningen?

1) de integraal van 1/(cos x-sin x)^2 dx

(Wanneer ik deze opgave probeer op te lossen, strand ik op de integraal van 1/(1-2cosxsinx) dx

2) de integraal van (sqrt (x^2-1)/x dx

(Geen idee hoe ik hier aan moet beginnen)

Berichten: 4.246

Re: Integreren. Problemen met twee oef.

Voor de tweede denk aan een goniometrische substitutie en voor de eerste ben je goed op weg: je moet alleen nog verder vereenvoudigen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8

Re: Integreren. Problemen met twee oef.

Ik heb je advies opgevolgd, maar heb de oplossingen voorlopig nog niet kunnen vinden.

De eerste heb ik verder vereenvoudigd tot "integraal van (1/(1-sin2x))dx" maar zie niet in hoe ik deze kan herleiden tot een standaardintegraal. Ik zit muurvast.

Bij de tweede heb ik x vervangen door sec t. Ik krijg dan de integraal van sqrt (tan^2t)/sec t, dit is gelijk aan int. tan t/sec t, dit wordt int. (sin t. cos t)/cos t, wat int. sin t oplevert. De "uitkomst" is dan -cos t. Ik weet niet hoe ik de doorgevoerde substitutie nu moet "afwerken".

Heb je nog een tip?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Integreren. Problemen met twee oef.

Jul schreef: wo 10 apr 2013, 11:57
Bij de tweede heb ik x vervangen door sec t. Ik krijg dan de integraal van sqrt (tan^2t)/sec t,
Hoe je hieraan komt, weet ik niet.

x = sec(t), dan dx = sec(t) tan(t) dt en sqrt(x² - 1) = sqrt(sec²(t) - 1) = tan(t). Alles tesamen krijg ik dus de integraal van sec(t).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Integreren. Problemen met twee oef.

De oorspronkelijke opgave was int. sqrt(x^2-1) /x dx. In de teller van de integraal kreeg ik ook tan (t), maar als ik mij niet vergis, moet er (na de substitutie) sec (t) in de noemer. En tan (t) gedeeld door sec (t), geeft sin (t). Als ik daar de integraal van neem, is het resultaat -cos (t). Klopt dit niet?

En, hoe moet ik die goniometrische substitutie afronden? Op welke manier koppel ik terug naar de veronderstelling dat x = sec t?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Integreren. Problemen met twee oef.

Sorry, ik had die /x niet gezien ;) . Maar goed, jouw integraal klopt nog niet. Zoals ik al zei: dx = sec(t) tan(t) dt. Daar heb jij niets mee gedaan.

Je moet uiteindelijk komen tot
\(\int \tan^2(t) dt\)
.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Integreren. Problemen met twee oef.

De oplossing die ik van mijn docent heb gekregen, is sqrt(x^2-1) - arctan (x^2-1) + c. Hoe kan ik die "bereiken" vanuit integraal (tan ^2(t) dt)?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Integreren. Problemen met twee oef.

tan²(t) = sec²(t) - 1 en
\(\int \sec^2(t) dt\)
zou je moeten lukken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer