Homogeniteit van varianties: Levene's test en Hartley’s FMax/variantie ratio

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Homogeniteit van varianties: Levene's test en Hartley

Bij het uitvoeren van een independent samples t-test bleek de Levene's test significant. Dat zou dus inhouden dat de assumptie voor homogeniteit in varianties geschonden is. Volgens mijn statistiekbijbel zou ter controle de Hartley’s FMax moeten worden berekend (grootste variantie/kleinste variantie). Deze ligt onder de kritieke waarde en spreekt de uitkomst van Levene's test dus tegen. In het boek worden natuurlijk enkel voorbeelden gegeven waarin beiden het met elkaar eens zijn en daarmee stopt de uitleg.

Mijn vraag is nu of ik er wel of niet vanuit mag gaan dat aan de assumptie is voldaan. Ik weet dat Levene's test over het algemeen goed betrouwbaar is wanneer de groepen ongeveer even groot zijn, maar sterk beïnvloed wordt door de samplegrootte. Er zijn 2 condities van n=30, dus de sample is maar 60. Ik heb de neiging om Levene's test aan te houden en de t-test waarden voor heterogene varianties te gebruiken, maar misschien is er een betere oplossing? Bijvoorbeeld een derde test voor homogeniteit van varianties gebruiken (en welke dan)?

Alvast bedankt!

Berichten: 132

Re: Homogeniteit van varianties: Levene's test en Hartley

Heb je de data getest op normaliteit? Als het idee bestaat dat de data niet normaal verdeelt is kunnen levenes test en Hartley's FMax test weleens verkeerde of tegensprekende conclusies geven. Een alternatief is dan misschien om eens de Brown-Forsythe Test te doen, deze gebruikt de median ipv de mean en doet het vaak beter voor fat-tail distributies. Mocht ook dit niet werken dan is het een kwestie ook van interpretatie. Het makkelijkst is natuurlijk om de levene test te negeren en gebaseerd op de HFM verder te modelleren onder homogeniteit. Persoonlijk zou ik , zeker gezien de Levene test een veel gebruikte makkelijker te interpreteren test is, deze gebruiken en maar accepteren dat er een 'moeilijkere' statistische test moet komen waarin de varianties als ongelijk zullen worden beschouwd.

Berichten: 2

Re: Homogeniteit van varianties: Levene's test en Hartley

De scores waren nog net normaal verdeeld te noemen. Dat kan dus inderdaad meegespeeld hebben ja. Dan wordt het toch een non-parametrische test

Reageer