Herontdekking laptop, part II

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Herontdekking laptop, part II

Nu cura antwoord op haar vraag heeft, ga ik even inhaken hierop om een gerelateerde vraag te stellen. Ik heb namelijk ook een oude laptop herontdekt, die ik al een aantal jaren niet meer gebruikt heb. Nadat ik de netvoeding had ingeschakeld en hem had aangezet piepte en kraakte hij letterlijk aan alle kanten, maar na een paar minuten had ik een werkende Windows 98 omgeving. Even rondgebladerd, en ik vond er nogal wat nostalgische documenten (zoals foto's) op. Die wilde ik wel omzetten naar mijn huidige computer, aldus de queeste begon!

Mijn laptop uit 2000 had een USB poort, dus eerste poging is natuurlijk om hier een USB stick in te steken en alles gewoon te kopiëren. De stick ging er wat moeizaam in, maar na een zetje in de rug hadden mijn stick en mijn laptop wel een klik weten te maken. Windows kon zelfs herkennen om welk merk USB stick het ging, want hij wilde gelijk een driver ervoor gaan installeren. Helaas is het een stick die geen driver nodig heeft (althans, onder Windows XP en Windows 7). Ik kon er dus ook geen driver voor vinden, maar Windows 98 weigert dan om te praten met deze stick. Ook met een stick van een ander merk had ik hetzelfde probleem. 1-0 voor mijn oude laptop.

Volgende oplossing: Dropbox! Fanatiek typ ik in mijn browser de website hiervan in, om teleurgesteld te raken van het bericht dat Dropbox mijn browser niet ondersteund. Natuurlijk is Internet Explorer 6 een beetje aan de oude kant, maar toch wel jammer. Wetransfer dan proberen, maar daar stuitte ik op hetzelfde probleem. Hij klaagde dat het misschien niet zou werken, toch proberen, maar na een uur stond de transfer nog steeds op 0%. Bedenk dat elke klik een minuut duurt op dat oude ding, dus ik begon aardig gefrustreerd te raken. 2-0 voor mijn oude laptop.

Maar als die oude browser het probleem is, dan maar een nieuwe versie downloaden! Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om Firefox of Chrome te installeren. Ik weet niet wat er misging, ik kreeg geen foutmelding, maar heb ook nog geen moderne browser werkend gekregen op mijn oude laptop. 3-0 voor mijn oude laptop.

Heeft er iemand een idee hoe ik dat zip-bestand met documenten (ongeveer 600 MB) overzet naar mijn huidige computer? Ik heb ter beschikking:

--> Een USB poort die geen USB sticks kan lezen

--> Een floppy drive (voor de jonge lezers onder ons: dat is zo een ding)

--> Een CD speler (geen brander)

--> Internet op een oude browser

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Herontdekking laptop, part II

Dat ding heeft een netwerkkaart, en ik neem aan dat je er Internet mee op kan zodat je zeker weet dat het netwerkdeel correct functioneert. Dus kan je een thuisnetwerkje opzetten, in het kort:

Bestands- en printerdeling in W98 aanzetten, ervoor zorgen dat de werkgroep naam hetzelfde is als bij de nieuwere computer, een korte naam voor deze computer invullen, de hele schijf delen (herstarten) en vervolgens vanaf de andere computer via netwerkomgeving het oudje opzoeken en de bestanden overhalen.

Kom je er niet uit, geef dan maar een gil.

Berichten: 12.262

Re: Herontdekking laptop, part II

Tja, of je pakt het drastischer/praktischer aan:

Neem een external hdd enclosure en hang daar de harddisk uit die oude laptop in.

Windows heeft standaard geen versleuteling van de harddisk, zeker uit die tijd niet. Je kunt die enclosure met een usb kabeltje aan je huidige laptop/pc verbinden en dan alles zien wat er op de harddrive staat.

Dit klinkt bewerkelijker dan het meestal is - een harddisk demonteren en in een enclosure plaatsen is meestal een kwartier werk, en daarna kun je alles kopieren zo snel als de harddisk (of usb poort) het aan kan... en dat is rapper dan dropbox :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Herontdekking laptop, part II

physicalattraction schreef: ma 15 apr 2013, 10:25
Windows kon zelfs herkennen om welk merk USB stick het ging, want hij wilde gelijk een driver ervoor gaan installeren. Helaas is het een stick die geen driver nodig heeft (althans, onder Windows XP en Windows 7). Ik kon er dus ook geen driver voor vinden, maar Windows 98 weigert dan om te praten met deze stick. Ook met een stick van een ander merk had ik hetzelfde probleem. 1-0 voor mijn oude laptop.


Normaal gezien hang je hier niet vast aan het merk: Windows heeft gewoon een driver voor USB-sticks nodig. Kijk eens hier, misschien werkt dit.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Herontdekking laptop, part II

Een terugkoppeling ontbrak nog, maar beter laat dan nooit. Het idee van Michel leek me het handigste, en die werkte ook in een keer, dus het is me gelukt! Bedankt aan allen voor een antwoord.

Reageer