Biureet reagens

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 493

Biureet reagens

Op het internet vind je 2 recepten om biureet reagens te maken.

Een recept is met kalliumnatriumtartraat / kopersulfaat / KOH of NaOH

Een ander recept is met kaliumnatriumtartraat / kopersulfaat / KOH of NaOH

en met kaliumjodide.

Mijn vraag is wat is de functie van het kaliumjodide.

Zelf dacht ik voor het omzetten van Cu2+ naar Cu+

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Biureet reagens

De biureetreactie is een reactie op eiwitten. Hierbij vormt Cu2+ een gekleurd complex met de peptidebindingen van het eiwit. Het KNa-tartraat is alleen om het koper(II)-ion opgelost te houden.

Bij de kwantitatieve bepaling van reducerende suikers wordt ook zo'n reagens gebruikt. Maar dan is het Cu2+ de oxidator. De overmaat Cu2+ wordt vervolgens met jodide omgezet tot CuI en I2waarna de het I2 titrimetrisch wordt bepaald met thio.

Het gaat dus (met of zonder jodide) om twee verschillende bepalingen.

Berichten: 493

Re: Biureet reagens

Dank voor uw reactie.

Ik dacht nl ook gezien de halfreacties in Binas tabellenboekje. Dat er alleen CuI onstaat.

Volgens: 4 Cu2+(aq) + 4 I-(aq) + 4 OH-(aq) ‹——› 4 CuI(s) + O2(g) + 2 H2O(l)

Zoals ik heb begrepen zou CuI niet neerslaan vanwege het tartraat-ion dat aanwezig is.

Waarbij een koper(I) complex onstaat tussen eerste tartraat ion. Later met het eiwit.

Een koper(I) complex zou dan stabieler zijn dan een koper(II) complex.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Biureet reagens

Een ander recept is met kaliumnatriumtartraat / kopersulfaat / KOH of NaOH

en met kaliumjodide.
Bij de biureetreactie wordt zover ik weet Cu2u+ niet gereduceerd. Er wordt alleen een gekleurd complex gevormd met het peptide. Er wordt ook geen jodide toegevoegd.

Wil je om misverstanden te voorkomen jouw recept mét jodide of je link ernaar eens posten? Dan weten we dat we over hetzelfde praten.

Berichten: 493

Re: Biureet reagens

Hartelijk dank voor uw reactie.

Zie onderstaande link:

http://www.nvon.nl/sites/nvon.nl/files/M17_NVOX-artikel_eiwitbepaling_in_melk.pdf

Zo zijn er via google nog meerdere te vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Biureet reagens

Je hebt gelijk, er wordt inderdaad (soms) KI toegevoegd aan het biureetreagens.

Op internet vond ik dat dit is om auto-oxidatie te voorkomen. (Zie bijlage bij history.) De informatie is echter zeer summier. Misschien dat iemand op dit forum hier meer over weet.

Ik lees echter niet dat er een koper(I)complex of CuI wordt gevormd zoals je veronderstelde.
1642.full.pdf
(1.73 MiB) 611 keer gedownload

Berichten: 493

Re: Biureet reagens

Dus om te vermijden dat evt Cu2+ vanuit het complex met eiwit of complex met tartraat ion.

Reageert tot rode koper(I)oxide.

Hartelijk dank.

Reageer