Kracht afbuiging wind

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kracht afbuiging wind

Hallo,

Ik ben sinds langere tijd zeer geïnterreseerd in de manier waarop wind, of eigenlijk elke verplaatsing van lucht, word omgebogen en welke krachten daarbij vrij komen. Op dit moment ben ik vooral aan het kijken naar de manier waarop kolibries (en andere vogels) op één plek blijven zweven. Ik heb zelf geprobeerd uit te werken hoeveel krachten er precies in welke richtingen vrij komen, wat de ideale vorm voor de vleugels zou zijn om aan te nemen etc., maar helaas kan ik daarmee zelf niet ver komen. Daarom besloot ik hulp te vragen.

Eigenlijk heb ik drie vragen:

1. Wat zou de ideale vorm zijn voor de vleugels? (Er vanuit gaand dat de vleugels van vorm veranderen op het moment dat zei het einde van de vleugelslag bereiken, en dan dezelfde, maar gespiegelde vorm aannemen)

Ik ben daarmee niet verder gekomen dan ruwe schattingen, die richting de vorm van een wortelfunctie wijzen.

2. Hoe zou ik kunnen berekenen hoe de krachten worden omgezet? Dit gedeelte lijkt mij het lastigste, vooral omdat hierbij ook het luchtkussen dat voor (of in/onder) de vleugel ontstaat een vrij grote rol speelt.

3. Is deze manier van zweven efficient? Ik heb zelf nog niet echt een manier kunnen bedenken om efficienter te blijven zweven, maar misschien weten jullie er wel een.

Alvast bedankt.

Reageer