[wiskunde] kansrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

kansrekenen

De opdracht is de volgende: Hoeveel verschillende getallen met 3 cijfers kun je vormen met 3 zessen, 4 enen en 2 achten.

Ik dat dit een herhalingsvariatie was, aangezien de volgorde volgens mij wel van belang is en je ook herhaling kunt hebben. Dat is dan

_

V93= 9³ = 729

Maar volgens mijn boek is 26 de oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: kansrekenen

Stel je eens de vraag: hoeveel cijfers kunnen er op de eerste plaats staan? 3 of 9 of ...?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 22

Re: kansrekenen

Is het antwoord in je boek 26 of 27?

Berichten: 405

Re: kansrekenen

Drieske schreef: wo 17 apr 2013, 01:14
Stel je eens de vraag: hoeveel cijfers kunnen er op de eerste plaats staan? 3 of 9 of ...?
9 aangezien je kan kiezen tussen 9 cijfers
Practichem schreef: wo 17 apr 2013, 16:06
Is het antwoord in je boek 26 of 27?
26

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: kansrekenen

Dus jij beschouwt 6 en 6 als verschillende cijfers? Je hebt immers maar enkel keuze uit 6'en, 1'en en 8'en...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 405

Re: kansrekenen

Drieske schreef: wo 17 apr 2013, 19:52
Dus jij beschouwt 6 en 6 als verschillende cijfers? Je hebt immers maar enkel keuze uit 6'en, 1'en en 8'en...
ah ja nu snap ik het, maar moet ik dan een herhalingsvariatie van 3 uit 3 nemen? dat is dan 27

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: kansrekenen

Maar dan maakt het weer niet uit dat je 3 6'en en 4 1'en hebt, maar wel maar 2 8'en?

Hint: kun je 888 vormen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 405

Re: kansrekenen

Drieske schreef: wo 17 apr 2013, 22:26
Maar dan maakt het weer niet uit dat je 3 6'en en 4 1'en hebt, maar wel maar 2 8'en?

Hint: kun je 888 vormen?
nee dat kan niet want je hebt maar 2 8'en maar ik snap niet echt waar je naartoe wil

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: kansrekenen

Welja, dat jij daar geen rekening mee houdt in jouw berekening. In woorden, wat heb jij berekend met die herhalingsvariatie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 405

Re: kansrekenen

Drieske schreef: do 18 apr 2013, 14:21
Welja, dat jij daar geen rekening mee houdt in jouw berekening. In woorden, wat heb jij berekend met die herhalingsvariatie?
Bij die herhalingsvariaties ga ik ervan uit dat er van ieder cijfer maar 1 is of niet? en dat klopt natuurlijk niet, maar moet ik dan een herhalingspermutatie gebruiken want hierbij kan je wel rekening houden met het aantal cijfers, maar ik gebruik toch niet alle cijfers op dus dan kan ik dat toch ook niet gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: kansrekenen

Nee, eigenlijk is het anders: bij herhalingsvariatie ga je er van uit dat je ieder cijfer na keuze teruglegt en dus bij de volgende trekking terug uit alles keuze hebt. Jouw situatie is wat anders omdat je niet teruglegt. Maar tegelijk kan je ze er wel mee verbinden: die teruglegging is immers enkel van belang omdat ze ervoor zorgt dat bijvoorbeeld dat je driemaal dezelfde cijfer kan trekken. Hier weet je nu dat je de 8 hoogstens tweemaal kunt trekken (maar elk ander getal wel minstens driemaal). Dat betekent dat je 888 niet kan vormen, maar voor de rest wel alles alsof het wel teruglegging betrof. Met andere woorden... Snap je het idee wat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 405

Re: kansrekenen

Drieske schreef: do 18 apr 2013, 19:47
Nee, eigenlijk is het anders: bij herhalingsvariatie ga je er van uit dat je ieder cijfer na keuze teruglegt en dus bij de volgende trekking terug uit alles keuze hebt. Jouw situatie is wat anders omdat je niet teruglegt. Maar tegelijk kan je ze er wel mee verbinden: die teruglegging is immers enkel van belang omdat ze ervoor zorgt dat bijvoorbeeld dat je driemaal dezelfde cijfer kan trekken. Hier weet je nu dat je de 8 hoogstens tweemaal kunt trekken (maar elk ander getal wel minstens driemaal). Dat betekent dat je 888 niet kan vormen, maar voor de rest wel alles alsof het wel teruglegging betrof. Met andere woorden... Snap je het idee wat?
er is dus 1 oplossing die niet kan dus 27 - 1 = 26 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: kansrekenen

Ja, maar zie je dit een beetje? Want het getal is natuurlijk ondergeschikt aan het idee ;) .

Wat verandert er bijv als ik je 4 ipv 3 6'en geef? Of 3 ipv 4 1'en?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 405

Re: kansrekenen

Drieske schreef: do 18 apr 2013, 19:58
Ja, maar zie je dit een beetje? Want het getal is natuurlijk ondergeschikt aan het idee ;) .

Wat verandert er bijv als ik je 4 ipv 3 6'en geef? Of 3 ipv 4 1'en?
bij 4 6'en 3 1'en en 2 8'en, is er toch nog altijd 1 oplossing niet mogelijk namelijk 888 of niet? Kansrekenen is niet 1 van mijn beste onderdelen van wiskunde :?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: kansrekenen

Ja, tuurlijk is nog steeds dat niet mogelijk :) . Of er nu 10 6'en en 20 1'en waren of 3 6'en en 3 1'en maakt niet uit voor hier. Steeds is 888 niet mogelijk. En al de rest wel.

Snap je het wat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer