Is een 'shisha pen' gevaarlijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

Is een 'shisha pen' gevaarlijk?

Gegroet,

Ik heb vandaag kennis gemaakt met de shisha pen. Het was heerlijk, en hij is nog heel handig te gebruiken ook. Ik heb eens wat opgezocht over deze pen, en in een snelle oogwenk zag ik dat het niet schadelijk zou zijn doordat er geen nicotine en tabak in zit (wat je inderdaad ook niet proeft). Maar toen ik wat beter zocht, stond dat er nog niet goed duidelijk was of de stoffen die erin zaten schadelijk waren, omdat het een recent uitgevonden object is dus men weet ook niet of dit op lange termijn schadelijk zou zijn. Ik dacht, omdat ik overweeg een oplaadbare te kopen, eens dit topic te posten en te kijken of de slimme chemici meer weten van de stoffen die hierin zitten en of deze schadelijk zouden zijn. Ik bedoel hier puur qua gezondheid, dus ik hoef geen reacties dat je waarschijnlijk eerder een sigaret rookt doordat je zo'n pen rookt, ik bedoel puur de shisha pen zelf, als je dus de opgenoemde stoffen inhaleert.

Dit zit erin:

propyleen, glycol, glycerine, triacetine, water, ethyl alcohol, maltol, methyl cyclopentenoloon, Beta-damascone, beta-lonone, 10.2- acetyl pyrrole.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Is een 'shisha pen' gevaarlijk?

Ik kan er wetenschappelijk niks zinnig over vertellen want dat is mijn vakgebied absoluut niet, maar ik betwijfel ten zeerste dat het geheel onschadelijk is. Als er geen nicotine/teer/tabak inzit denk ik ook niet dat het echt 'roken' is en ik heb dan het idee dat het puur om de smaak gaat. Koop dan gewoon kauwgum zou ik zeggen.

(Ik ga hier niet de moraalridder uithangen: ik rook zelf ook af en toe wel eens waterpijp en vind dat in groep wel aangenaam, maar je moet echt wel zien dat je dat beperkt.)

Berichten: 12.262

Re: Is een 'shisha pen' gevaarlijk?

Je moet die gevaren relatief zien denk ik. Wat er uit zo'n electronische sigaret zonder nicotine komt is redelijk onschuldig. Absoluut onschadelijk valt niet te garanderen, maar je moet het in perspectief zien: Is het bijvoorbeeld gevaarlijker dan op 10 meter afstand van een barbeque of kampvuur staan? Of zelfs een wandeling maken langs een weg waar veel auto's rijden?

Feitelijk komt het in de buurt van wat rookmachines in discotheken en dergelijke produceren, en die zijn ondanks rookverboden nog gewoon toegestaan en veilig geacht, al moet je er natuurlijk ook niet een hele avond met je neus voor gaan hangen.
Victory through technology

Reageer