Hoe omwentelingen bereken van tandwielen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Hoe omwentelingen bereken van tandwielen?

Hallo,

Heb mij ingeschreven voor een jobaanbieding op mijn huidig werk als bankwerker mecanicien .Nu zijn er toch wat vragen waar ik geen raad mee weet en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen ?

Vraag: Het eerste tandwiel heeft 24 tanden en doet 10 toeren ,het tweede tandwiel dient als tussentandwiel en heeft eveneens 24 tanden ,het derde tandwiel heeft 40 tanden ,hoeveel toeren doet het derde tandwiel?

Hoe maak ik deze berekening en welke formules moet ik gebruiken??

Thx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe omwentelingen bereken van tandwielen?

Eigenlijk is het eenvoudig: tanden maal toeren is gelijk aan tanden maal toeren.

Een tussenwiel verandert niets aan het toerental van het derde wiel, alleen wordt de draairichting (hier aangegeven met het min teken) omgekeerd

Eerste tandwiel 24 tanden * 10 toeren = 240

tweede tandwiel -1 * 240 = -240

Derde tandwiel 40 tanden maal X toeren = -240. X is dus -240/40 = -6

Andere manier is de tandverhoudingen tussen 1e en 3e tandwiel te bekijken, die is 24/40 = 0,6. Toerental derde wiel is dus 0,6 maal 10 = 6. Niet vergeten dat het tussenwiel de richting omkeert.

Berichten: 5

Re: Hoe omwentelingen bereken van tandwielen?

Bedankt hiervoor ;-)

Heb mischien nog een vraag waarmee je mij kan helpen,

Gaten boren : de snijsnelheid is 20meter/minuut ,de boor heeft een diameter van 4,2 mm.welk is het toerental ?

Weet je mischien hoe ik dit kan bereken?

Thx

Berichten: 45

Re: Hoe omwentelingen bereken van tandwielen?

Bereken omtrek, deel je snelheid door de omtrek en je hebt toeren/min, je berekent dan hoeveel keer je de volledige omtrek afgaat per minuut met een snelheid van 20m/min

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe omwentelingen bereken van tandwielen?

De buitenomtrek (de snijsnelheid bereken je altijd voor het ongunstigste geval) van dat boortje is dus pi * 4,2 mm = 13,195 mm

De snijsnelheid, 20 meter per minuut is dus 20.000 mm per minuut

Aantal omwentelingen per minuut is dus 20.000 / 13,195 = 1516 rpm.

Een volgende vraag mag je eerst zelf proberen uit te rekenen.

Reageer