Diameter gaten voor bout

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Diameter gaten voor bout

Een zéér simpel vraagje maar ik twijfel:

Als je bv een M16 door een gat (zonder schroefdraad) moet steken, moet dit gat dan diameter 16 hebben of moet het iets groter zijn bv 16.5?

Als het groter moet zijn, zijn hier normen over?

Want in tabellenboek voor metaaltechniek vind ik er niets over...

Berichten: 12.262

Re: Diameter gaten voor bout

Het schroefdraad van een M16 bout past (precies) door een gat van 16mm, zolang hij er helemaal recht doorheen gaat natuurlijk.

Je moet je voorstellen dat je een M16 bout kunt draaien beginnende met een 16 mm dikke staaf metaal, dus het eindresultaat is nooit dikker dan 16 mm.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Diameter gaten voor bout

Met de diameter van bouten moet je oppassen. Het is inderdaad zo dat de buitendiameter van de schroefdraad nooit groter is dan de nominale maat, maar het gladde deel van een bout kan wel degelijk dikker zijn.

Bij gerolde schroefdraad is het vaak andersom, daar is het gladde deel dunner dan de schroefdraad.

Wat de te boren gatdiameter moet zijn, dat is een kwestie van je boerenverstand gebruiken. Als het heel precies moet passen, dan kan je inderdaad precies de nominale maat boren. Hoewel je volgens de regelen der kunst een schroefdraad bij voorkeur niet als paspen moet gebruiken. Maar als het niet zo nauw steekt, dan zou ik iets groter boren, zeker als een onderdeel met meerdere bouten wordt vastgezet. Dan hou je wat speelruimte. Voor M16 zou ik dan 17 mm boren.

Berichten: 16

Re: Diameter gaten voor bout

Oké bedankt voor de info.

Ik dacht ook zo iets van 'op het gevoel een beetje' en bij deze is het dus bevestigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Diameter gaten voor bout

Wat de te boren gatdiameter moet zijn, dat is een kwestie van je boerenverstand gebruiken.
Of de juiste normen...

volgens de ISO 20273 (doorvoergaten) heb je drie klassen (fijn, middel, grof) die voorschrijven welke diameter je doorvoergat moet hebben...

Bij voorkeur "middel" gebruiken, dat geeft 17.5mm voor een M16.

Als het niet zo nauw steekt => "grof" => 18.5 mm.

Deze norm houdt rekening met de steeldiameter (het gedeelte tussen de kop en het deel met draad. )

Berichten: 12.262

Re: Diameter gaten voor bout

Het hangt er indderdaad wel vanaf of zo'n bout nog een glad gedeelte heeft - je hebt er genoeg waarbij de draad eigenlijk tot helemaal in de kop doorloopt.

Bij meerdere gaten moet je altijd ruimer boren ivm toleranties - als je het precies pas boort maar 0.1mm verschoven krijg je die bout er niet meer door zonder het draad te beschadigen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Diameter gaten voor bout

Het hangt er indderdaad wel vanaf of zo'n bout nog een glad gedeelte heeft (...)
het hangt daar eigenlijk helemaal niet vanaf, het hangt af van de standaard waarmee je werkt.

Indien je ontwerpen en constructies maakt volgens de nationale (en bij uitbreiding ook europese) normen, zijn er een aantal normen die je verplicht dient te volgen. Normen zijn zo gemaakt dat ze in hun toepassingsgebied, steeds geldig zijn (en meestal klopt dat wel ook). De keuze die je zelf kan maken is, in dit geval, of de toleranties fijn, middel of grof dienen te zijn.

Natuurlijk boor je voor thuis die gaten met de hand, met de boren die je hebt liggen, afgetekend met een stift en een rolmeter, enzovoorts dat al die theorie over toleranties helemaal geen rol speelt, maar de originele post vroeg of er normen voor bestaan, dus ga ik ervan uit dat het wel allemaal iets juister mag zijn...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Diameter gaten voor bout

king nero schreef: vr 19 apr 2013, 13:49
Of de juiste normen...

volgens de ISO 20273 (doorvoergaten)
Dit is eigenlijk het meest correcte antwoord op de originele vraag. Ik wist niet dat er op dit gebied ook normen bestonden. Overigens is dit geen verplichte norm, want niet vrij toegankelijk. M.a.w. je moet er voor betalen

Berichten: 16

Re: Diameter gaten voor bout

Merci mensen voor de (vele) antwoorden.

Ergens had ik ook wel een vermoeden dat er een norm over bestond maar ik was dit niet zeker.

BEDANKT!

Berichten: 1

Re: Diameter gaten voor bout

klazon schreef: vr 19 apr 2013, 15:32
king nero schreef: vr 19 apr 2013, 13:49
Of de juiste normen...

volgens de ISO 20273 (doorvoergaten)
Dit is eigenlijk het meest correcte antwoord op de originele vraag. Ik wist niet dat er op dit gebied ook normen bestonden. Overigens is dit geen verplichte norm, want niet vrij toegankelijk. M.a.w. je moet er voor betalen
Daar is een hoop touwgetrek over geweest, en de rijksoverheid heeft toen maar besloten voor iedereen te betalen voor een aantal NEN-ISO normen. De wet is feitelijk nog steeds dat men moet voldoen aan normen die theoretisch achter een paywall zitten. Raar maar waar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NEN

Reageer