Instelbare aandrijving van een lift

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Instelbare aandrijving van een lift

Hallo,

Ik ben student industriëel ingenieur en wij moeten dit semester een project maken. Ons project is het maken van een lift.

De opdracht is om een lift te maken die volledig mechanisch aangedreven wordt zonder tussenkomst van enige elektronica en die we kunnen instellen in de tijd. Ze moet wel slechts in staat zijn om een massa van 1 kg te kunnen verplaatsen. Wat wordt nu met het "instellen in de tijd" bedoeld: de tijd die de lift erover doet om de massa van 1 kg te verplaatsen moet regelbaar zijn en de opgegeven tijd kan liggen tussen 30 seconden en anderhalve minuut.

Ik had persoonlijk gedacht om met momenten te werken om de lift aan te drijven. De tijd zou dan instelbaar zijn door de straal van het wiel (waaraan de aandrijvende massa hangt) te veranderen. Na uitwerken kwam ik echter uit dat ik voor 1 minuut tijdsverschil slechts een verschil in straal uitkwam van 0,1 cm, wat praktisch dus bijna niet te regelen valt. Hierna heb ik nog enige mogelijkheden uitgewerkt zoals de massa aanpassen en werken met gekoppelde bewegingen, maar ook deze pogingen faalden.

Nu kan ik echter geen oplossingen meer bedenken voor dit probleem. Vandaar mijn vraag:

Weten jullie nog manieren waarop we dit kunnen realiseren?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Instelbare aandrijving van een lift

Ik begrijp het niet helemaal.

De aandrijving van die lift mag alleen dmv. zwaartekracht zijn?

Zo ja, ben je op zoek naar een methode om de hijssnelheid van de lift te variëren én constant te houden?

De lift moet ook omlaag kunnen, en ook dit moet met variabele snelheden en al dan geen constante snelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Instelbare aandrijving van een lift

piston met smoorklep?

Berichten: 2

Re: Instelbare aandrijving van een lift

Michel Uphoff schreef: vr 19 apr 2013, 19:48
Ik begrijp het niet helemaal.