Instelbare aandrijving van een lift

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Instelbare aandrijving van een lift

Hallo,

Ik ben student industriëel ingenieur en wij moeten dit semester een project maken. Ons project is het maken van een lift.

De opdracht is om een lift te maken die volledig mechanisch aangedreven wordt zonder tussenkomst van enige elektronica en die we kunnen instellen in de tijd. Ze moet wel slechts in staat zijn om een massa van 1 kg te kunnen verplaatsen. Wat wordt nu met het "instellen in de tijd" bedoeld: de tijd die de lift erover doet om de massa van 1 kg te verplaatsen moet regelbaar zijn en de opgegeven tijd kan liggen tussen 30 seconden en anderhalve minuut.

Ik had persoonlijk gedacht om met momenten te werken om de lift aan te drijven. De tijd zou dan instelbaar zijn door de straal van het wiel (waaraan de aandrijvende massa hangt) te veranderen. Na uitwerken kwam ik echter uit dat ik voor 1 minuut tijdsverschil slechts een verschil in straal uitkwam van 0,1 cm, wat praktisch dus bijna niet te regelen valt. Hierna heb ik nog enige mogelijkheden uitgewerkt zoals de massa aanpassen en werken met gekoppelde bewegingen, maar ook deze pogingen faalden.

Nu kan ik echter geen oplossingen meer bedenken voor dit probleem. Vandaar mijn vraag:

Weten jullie nog manieren waarop we dit kunnen realiseren?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Instelbare aandrijving van een lift

Ik begrijp het niet helemaal.

De aandrijving van die lift mag alleen dmv. zwaartekracht zijn?

Zo ja, ben je op zoek naar een methode om de hijssnelheid van de lift te variëren én constant te houden?

De lift moet ook omlaag kunnen, en ook dit moet met variabele snelheden en al dan geen constante snelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Instelbare aandrijving van een lift

piston met smoorklep?

Berichten: 2

Re: Instelbare aandrijving van een lift

Michel Uphoff schreef: vr 19 apr 2013, 19:48
Ik begrijp het niet helemaal.

De aandrijving van die lift mag alleen dmv. zwaartekracht zijn?

Zo ja, ben je op zoek naar een methode om de hijssnelheid van de lift te variëren én constant te houden?

De lift moet ook omlaag kunnen, en ook dit moet met variabele snelheden en al dan geen constante snelheid?
Antwoord op de eerste vraag: de aandrijving moet niet zozeer d.m.v. zwaartekracht zijn, maar het andere alternatief dat ik kon bedenken wordt al gebruikt door een ander team. Deze groep gebruikt water als aandrijving.

Antwoord op de tweede vraag: de massa moet van punt A naar punt B geraken in een tijd die zo dicht mogelijk aanleunt bij de opgegeven tijd. de beweging moet daarom niet constant zijn in snelheid of ook zelfs niet soepel, maar dit laatste zou wel beter staan.

Wat het omlaag gaan betreft: dit maakt geen deel uit van de opdracht, dus dit mag evengoed gebeuren met de hand moest dit niet automatisch gaan. Dus over het naar beneden gaan zijn er geen extra voorwaarden.

Hopelijk heeft dit het probleem al iets duidelijker gemaakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Instelbare aandrijving van een lift

Een mannetje met een rugzak en een ladder, dat voldoet dat aan je eisen en het is milieuvriendelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Instelbare aandrijving van een lift

Dan is het wat eenvoudiger, en is een instelbare centrifugaalregelaar (centrifugal govenor) ter beperking van het maximale toerental misschien een optie. Werden in stoommachines (met terugkoppeling) maar ook in platenspelers en oude telefoondraaischijven (met remschoentjes) gebruikt.



Of, eenvoudiger, zo'n roterend vaantje dat je veel in het slaggedeelte van oude uurwerken en in speeldozen ziet om de maximale snelheid te beperken. Door het oppervlak of de hoek van het plaatje te wijzigen kan je het maximum toerental regelen:
uurwerk.jpg
uurwerk.jpg (142.04 KiB) 477 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Instelbare aandrijving van een lift

Ben Lateur schreef: vr 19 apr 2013, 16:34
Ik had persoonlijk gedacht om met momenten te werken om de lift aan te drijven. De tijd zou dan instelbaar zijn door de straal van het wiel (waaraan de aandrijvende massa hangt) te veranderen. Na uitwerken kwam ik echter uit dat ik voor 1 minuut tijdsverschil slechts een verschil in straal uitkwam van 0,1 cm, wat praktisch dus bijna niet te regelen valt. Hierna heb ik nog enige mogelijkheden uitgewerkt zoals de massa aanpassen en werken met gekoppelde bewegingen, maar ook deze pogingen faalden.
Je moet eens zoeken op een CVT (continuous variable transmission). Het zijn systemen die je een arbitraire tandwielratio kunnen geven in een bepaald bereik.

Zie bijvoorbeeld hieronder het effect mooi geïllustreerd, met de twee snelheidsmeters erbij.



Mechanisch zijn ze erg eenvoudig

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer